Dołączył: 24 Sie 2016 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): BIELSKO BIAŁA Posiadane auto: RANGE ROVER P38 4,0
Piwa: 1/0
Wysłany: Sro 24 Sie 2016, 11:03
Temat postu:
Miedziane przewody hamulcowe a ABS.
Witam!
przypadkiem natrafiłem na ten temat i widząc co Panowie wypisują aż postanowiłem założyć konto, odświeżyć temat by trochę uspójnić podawane tutaj informację a zarazem rozszerzyć zakres wiedzy tak by temat był wyczerpujący a osoby tu trafiające w przyszłości nie odchodziły z fałszywym wnioskiem czy też wprowadzone w błąd.
Po 1. skąd informacja ,iż nie należy stosować rur miedzianych w układach hamulcowych wyposażonych w ABS/ESP?
Informacja nie rzetelna w sensie gdzieś ktoś coś słyszał ale do końca nie wie o co chodzi.
Jak najbardziej rury miedziane ( oczywiście nie każda zwykła przemysłowa rura - których na pęczki na allegro w super niskich cenach - ale jej specjalna wersja wykonana w odpowiedniej normie i z certyfikatem dopuszczającym do układów hamulcowych. Ps. jak rozpoznać przemysłową od hamulcowej? przemysłowa ma ściankę grubości 0.7 lub 0.8 a hamulcowa trochę więcej bo 0.9 taki prosty sposób "na oko" ) nadają się na układy hamulcowe. Ba posiadają odpowiednie certyfikaty wydawane przez producentów a co za tym idzie spełniają wszelkie normy jakie są prawnie wymagane.
Rozjaśniając.
Maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym samochodu osobowego waha się (w zależności od masy samochodu i konstrukcji zacisków/tłoczków ) w zakresie od 70 do 110bar.
Rurka miedziana dopuszczona do układów hamulcowych posiada natomiast maksymalne ciśnienie pracy ( ciągłej ) 220bara minimalne ciśnienie rozrywające to 770bar.
Spory zapas zapewniający bezpieczeństwo.
ABS/ESP "automatyczne zwiększenie ciśnienia przy nagłym hamowanie" ???
Tak zwiększa lub zmniejsza ciśnienie sterując odpowiednio elektrozaworami ale nie wytwarza nagle większego ciśnienia niż ciśnienie wytworzone przez pompę hamulca.
ABS zmniejsza ciśnienie na poszczególnych liniach by odblokować zablokowane koło.
ESP dohamuje odpowiednią stronę by przywrócić tor jazdy ale nie rzuci nagle 100bar ( a już na pewno nie zwiększy ciśnienia ponad 100bar! ) na jedno koło bo to doprowadziło by do jego zablokowania i było by katastrofalne w skutkach.
i jeszcze jeden argument.
Przewody hamulcowe elastyczne gumowe ( te standardowe elastyczne wężyki przy kołach, pracujące wraz z ruchem zawieszenia ) posiadają maksymalne ciśnienie pracy 100bar. Tylko 100bar. Przy pełnym hamowaniu pracują na 100% swoich możliwości. Dodatkowo są montowane bezpośrednio do zacisków więc to one przenoszą większość obciążeń temperaturowych. Z tego powodu przewody elastyczne należy wymieniać co 3 lata ( a kto z Was je kiedykolwiek wymieniał co 3 lata... niechlubną normą jest wymiana po 10 - 12 latach jak już są w stanie agonalnym? )
tyle bełkotu technicznego. 100bar ciśnienia w układzie, rura miedziana może pracować na 220.
Dlaczego w Niemczech nie stosuje się miedzi ( nie tylko w Niemczech bo również np. w Czechach )?
ano dlatego... wróć ale przecież można stosować więc o co chodzi? ot ktoś coś słyszał i pojawił się mit.
Tak wbrew ogólnemu przekonaniu można stosować przewody miedziane z tym ,iż muszą być one wykonane właśnie na certyfikowanej rurce i posiadać odpowiedni papier TUV, jeśli tego nie mają uważane jest ,iż zostały wykonane na taniej rurce przemysłowej i auto ląduje na lawecie jako zagrażające bezpieczeństwu.
żeby nie było tak różowo to jakie są wady miedzi?
Miedź również koroduje, o ile z zewnątrz pokryje się patyną i korozja przebiegać będzie dziesiątki lat o tyle w połączeniu z płynem hamulcowym wewnątrz może ( ale nie musi w zależności od składu chemicznego owego płynu ) pojawić się zjawisko korozji katalitycznej. Czyli będzie korodować od środka a to jest o tyle niebezpieczne ,że nie widoczne dla użytkownika i dopóki nie pęknie nie wiemy co jest grane.
Aby unikać korozji katalitycznej stosuje się rurki ze stopu miedzi z niklem. Są one jednak 3-4 krotnie droższe.
Uspokajając; żywotność czystych rur miedzianych określana jest na ok15lat ( stalowych na maks 10... ) Nie jest więc tak jak niektórzy sprzedawcy mówią iż są wieczne, lecz zgodzicie się że jeśli ktoś wymienia przewody w 10letnim samochodzie to mała szansa ( i im nowszy model tym mniejsza ) żeby przejeździł nim kolejne 15lat!
a przewody stalowe?
stal ma cieńszą ściankę niż rura miedziana ( 0,71 stal w porównaniu z 0,9 przy miedzi ) i jest malowana proszkowo co jak wiemy średnio wychodzi w walce z korozją. Przy montażu z pewnością się powłoka lakiernicza uszkodzi. Po montażu należny zabezpieczyć antykorozyjnie, a nie w każdy zakamarek samochodu da się wejść z pędzlem
Mimo cieńszej ściance wytrzymuje jednak dużo wyższe ciśnienia niż miedź. Odpowiednio 315bar pracy i rozrywające dopiero powyżej 1250bar.
Profilowanie przewodów jest zbliżone, a nawet pokusił bym się stwierdzić że stal dzięki swojej sztywności lepiej się gnie gdyż miedź jest zbyt wiotka.
Problem pojawia się przy zakuciu, bez mocnej ( i dużo droższej ) praski raczej nie poradzimy sobie z wykonaniem spęczenia ( zakucie miedziane jest elastyczne i po dokręceniu rozpłaszczy się w gnieździe i niemal na pewno utworzy szczelne połączenie, sztywna stal musi być już wykonana bardziej starannie i pod odpowiednim kątem ) dlatego mechanicy wolą jednak zakuwać miedź.
Znalazłem ostatnio film z testowania przewodów gdzie można zobaczyć jak zachowuje się miedź przy wysokim ciśnieniu ( spoilerując do 500bar nie dzieje się w zasadzie nic ) i nie wzruszona stal przy prawie 1000bar hehe
Witaj na forum.
Post Twój wydzieliłem i przeniosłem do dyskusji ogólnych.
Problem ten dotyczy nie tylko Fiata Stilo.
Myślę że w tym dziale szersze grono użytkowników pozna dokładniej tajniki układu.
Browar poszedł. _________________ Rozwiązałeś problem? Odpisz. Inni będą Ci wdzięczni.
Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi.
Dołączył: 22 Cze 2018 Posty: 4 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź Posiadane auto: BMW E46 328i
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 02 Paź 2019, 15:38
Temat postu:
Re: ( Fiat ) Miedziane przewody hamulcowe a ABS.
Cytat:
Miedź również koroduje, o ile z zewnątrz pokryje się patyną i korozja przebiegać będzie dziesiątki lat o tyle w połączeniu z płynem hamulcowym wewnątrz może ( ale nie musi w zależności od składu chemicznego owego płynu ) pojawić się zjawisko korozji katalitycznej.
Jaki/jakie składniki płynu odpowiadają za korozję miedzi?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat ) Dyskusje ogólne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.