Dołączył: 29 Gru 2010 Posty: 547 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław / dolnośląskie Posiadane auto: Fiat Grande Punto Dynamic z Blue&Me 1.4 8V (77KM) / 2009r. /
Piwa: 10/2
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 15:52
Temat postu:
Specyfikacja oleju silnikowego
Witam.
Mowa o silniku benzynowym / 1.4 8V 77KM /
Specyfikacja producenta co do oleju silnikowego wygląda tak ---> SAE 5W-40 (co najmniej ACEA A3), FIAT 9.55535-M2.
--------------------
1. Na oleju który chcę zalać jest napisane FIAT 9.55535-S2. Będzie on dobry (mam tu na mysli Castrol Edge)
2. Jeżdżę na oleju syntetycznym 5W-30. Czy zrobię silnikowi krzywdę, gdy wymienię go na 5W-40 (Auto ma 42.000km) _________________ Grande Punto 1.4 8V (77KM) DYNAMIC z Blue&Me
------------------------------------------------------
Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
Będzie on dobry, przy czym wyjąwszy prawdziwe syntetyki W30 czy Edge Sport bodajże 10W60 Castrol to miernota w cenie czegoś dobrego
Jeżeli jeździsz na 5W30 to krzywdę mogłeś silnikowi pod 5W40 zrobić tylko gdybyś ostro nim jeździł ale też nie bardzo. 1.4 8V jest mało wysilonym silnikiem i z tego powodu nie ma on jakiś kosmicznych wymagań. Możesz spokojnie wlać 5W40 po 5W30.
Z doświadczenia wiem że nawet gadanie o wlewaniu syntetyka do starego silnika jeżdżącego na mineralnym jest często nieprawdziwe.
Ja bym mu wlał Lotosa albo Orlena 5W40- równie dobre oleje, znacznie tańsze i polskie.
Dołączył: 09 Lut 2009 Posty: 1887 Skąd jesteś (miejscowość / region): białystok Posiadane auto: chevrolet aveo T255 i hultaj atos
Piwa: 137/4
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 17:28
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
mozesz zalac tym olejem silnik- nic sie nie stanie. cadstrol edge jest dobrym olejem i przewyższa wymagania producenta silnika a co do klasy- przejscie z 5w30 na 5w40 nic nie zmieni (poza zakresami temperatur w których mozna go stosować). co do lotosa - to odradzam. mam przykre doświadczenia z tym olejem: jezdzilem na castrolu i silnik nie bral go wcale (albo bral w bardzo minimalnym zakresie). ale pomyslalem że nie ma co przeplacac i kupilem lotosa (dwukrotna roznica w cenie) po wlaniu silnik powoli spalal olej i zamiast zostac mi na drugą wymiane (banka 5 litrowa) spalil wszystko- musialem go czesciej dolewac [/b] _________________ Wszystkie błędy stylistyczne i ortograficzne są zamierzone- jakiekolwiek powielanie ich i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione! Nie udzielam rad telefonicznie.
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
Czyli i tak sporo zaoszczędziłeś. A jaki to był Lotos? Bo Lotos ma np. kilka serii olejów, Orlen też. Choć z tych dwóch Orlen zapewne lepszy. Znam trochę silników jeżdżących na różnych olejach i z polskimi olejami nie było problemów, na pewno nie z Orlenem. Za to na Castrolu zdarzało się nawet że cichy na polskim oleju silnik zaczynał nagle wydawać dziwne dźwięki z kanałów olejowych.
PS. Klasa lepkościowa określa nie tylko zakres temperatur ale również de facto to jak szybko olej zaczyna smarować silnik oraz jaką ma odporność na zerwanie filmu olejowego.
Dołączył: 09 Lut 2009 Posty: 1887 Skąd jesteś (miejscowość / region): białystok Posiadane auto: chevrolet aveo T255 i hultaj atos
Piwa: 137/4
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 18:04
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
nie zrozumiales jezzdzilem na castrolu gtx (ten bialy - koszt ok 50zl za 2 litry) - na wymiane szlo nmi 2 litry. po zmianie na lotos zjedal mi 5 ltrow (koszt ok 50zl za banke) na 10 tys- wiec wyszlo to samo tylko ze pozniej mialem juz trudnosci bo silnik byl do remontu _________________ Wszystkie błędy stylistyczne i ortograficzne są zamierzone- jakiekolwiek powielanie ich i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione! Nie udzielam rad telefonicznie.
Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 4 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorskie Posiadane auto: Grande Punto, 1,4_8V
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 19:18
Temat postu:
Re: Specyfikacja oleju silnikowego
MarcinWroc napisał:
Witam.
Mowa o silniku benzynowym / 1.4 8V 77KM /
Specyfikacja producenta co do oleju silnikowego wygląda tak ---> SAE 5W-40 (co najmniej ACEA A3), FIAT 9.55535-M2.
--------------------
1. Na oleju który chcę zalać jest napisane FIAT 9.55535-S2. Będzie on dobry (mam tu na mysli Castrol Edge)
2. Jeżdżę na oleju syntetycznym 5W-30. Czy zrobię silnikowi krzywdę, gdy wymienię go na 5W-40 (Auto ma 42.000km)
Krzywde robiles mu do tej pory jezdzac na gorszym oleju jak zalecany.
Lepszy olej mozna wlac zawsze do kazdego silnika przy wymianie.
Takze jezeli ktos jezdzil na mineralnym ( 15W- ... ) moze spokojnie wymienic na syntetyczny. To lepiej dla auta. Szczegolnie jak sie jezdzi duzo i krotkie odcinki w miescie lub szybko z gazem do dechy przy wyprzedzaniu na trasie, a w szegolnosci w motorach z turbo.
Ja osobiscie kupuje od lat 5W40 w Baumarkcie ( taka niemiecka Gastorama ) Praktiker w Niemczech ich najtanszy olej 5W40 ( zaden Castrol - kiedys Castrol to bylo najtansze g... i zatarlem na nim motor Opla Manty od tego czasu nie mam zaufania do Castrola ).
W Polsce nawet niewiem czy taki tam jest ( w Praktiker PL ) .
Jezdze na nim wszystkimi autami ( ok. 20 roznych marek i modeli )od 1990 roku i do tej pory nigdy nic sie nie stalo.
Dlatego polecam. Cena za 5 L ok. 18 € w promocji ok. 13 €.
Dołączył: 09 Lut 2009 Posty: 1887 Skąd jesteś (miejscowość / region): białystok Posiadane auto: chevrolet aveo T255 i hultaj atos
Piwa: 137/4
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 19:54
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
nie zawsze wymiana oleju mineralnego na syntetyczny jest dobra- moze rozszczelnic silnik. oleje syntetyczne ( w tym 5w40) mają inne (mocniejsze) własciwosci myjące i w rezultacie wypłupuje nagar i szlam z silnika. w rezultacie silnik sie rozszczelnia (spalanie oleju sie zwieksza i pojawią sie wycieki) zasada jest prosta: najpierw syntetyczny, potem połsyntetyk, a na koncu mineralny. _________________ Wszystkie błędy stylistyczne i ortograficzne są zamierzone- jakiekolwiek powielanie ich i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione! Nie udzielam rad telefonicznie.
Dołączył: 28 Lut 2011 Posty: 1360 Skąd jesteś (miejscowość / region): Gdańsk Posiadane auto: Fiat Bravo 1,9 16V
Piwa: 57/9
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 20:43
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
Tak ale MarcinWroc ma dylemat odnośnie 5W30 a 5W40 więc temperatur , nie ma mowy czy syntetyk czy mineral.
Co do olejów z polskich rafinerii to jest ostatnia rzecz jaką nalałbym do silnika.
Dwukrotnie przekonałem się na Lotosie co to za beznadzieja a kolega kiedyś nalał jakiś orlenowski Platinum coś tam za spore pieniądze i po jakimś czasie przyszedł załamany że ma silnik do remontu bo mu chleje olej jak wściekły i dzwoni, zmienił olej i skończyły się problemy, na Lotosie też tak miałem. _________________ |
Jak opuścić kopary biedakom?
Zajechać na stację limuzyną BMW 745 full wypas, wysiąść z gracją...
... i zatankować gazu za 50 zeta )
full lans )
|
Dołączył: 09 Lut 2009 Posty: 1887 Skąd jesteś (miejscowość / region): białystok Posiadane auto: chevrolet aveo T255 i hultaj atos
Piwa: 137/4
Wysłany: Wto 13 Wrz 2011, 21:39
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
zgadza sie- sprostowałem tylko wypowiedz kolegi dotyczacą zamiany olejów
a wracając do głównego tematu- nie ma najmniejszych przeciwskazań co do wymiany oleju 5w30 na 5w40. tym bardziej że są to oleje syntetyczne spełniają też (z dużą nawiązką) zalecenia producenta silnika sam przeszedłem z oleju 5w30 na jeszcze rzadszy: 0w40 i nie narzekam: nie ma wycieków ani też zauważalnego zuzycia tak więc kolega MarcinWroc może spokojnie wymienić ten olej na upatrzony _________________ Wszystkie błędy stylistyczne i ortograficzne są zamierzone- jakiekolwiek powielanie ich i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione! Nie udzielam rad telefonicznie.
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
nadamus, nic nie sprostowałeś tylko powieliłeś błędne stereotypy!
Wlewanie oleju wg. schematu syntetyk>półsyntetyk>mineralny to głupota, można tak zepsuć silnik! Znam takiego jednego co wlał minerała do silnika który chodził na półsyntetyku bo już 200 tyś. km miał i efekt był taki że zaczęły mu walić hydropopychacze, trzeba było rozebrać głowicę, czyścić je i rozciągać sprężynki ,a potem silnik wrócił do półsyntetyka. Mogę ci natomiast pokazać kilka starych Polonezów do których po raz pierwszy był wlany syntetyk gdy miały 150tyś. i żadnemu nic się nie stało! Przeciwnie, w Polonezie Plusie wlanie syntetyka to remedium na pojawienie się lekkiego klekotu hydroszkalnek, a teoretycznie ten silnik był projektowany gdy o syntetyku nikt nie słyszał! To czym mówisz z tym wypłukiwaniem to teoria która sprawdza się, owszem jeżeli uszczelniacze i uszczelki padły... Tylko że jak one padły to silnik i tak będzie się pocić, a chcąc kręcić duże przebiegi i tak trzeba czasem coś rozebrać i zmienić jakiś uszczelniacz za 5zł. Syntetyk można wlać po raz pierwszy nawet przy dużym przebiegu i to może nawet poprawić działanie silnika bez wycieków ,a jak coś cieknie to silnik zawsze można uszczelnić. Oczywiście ten syntetyk powinien mieć mniej więcej taką lepkość jak przewidziana przez producenta silnika ale też pi razy drzwi ,a niektórzy to w ogóle olewają i jeszcze w ten sposób bardzo wrażliwego na złe smarowanie silnika OHV nie zajechali.
Prawidłowa zasada zmiany oleju na inny jest taka: Lejemy co producent przykazał choćby najczystszy syntetyk tak długo jak długo silnik na tym pracuje prawidłowo i nie zużywa zbyt dużo oleju. Jak zaczyna palić olej ale nie traci mocy i nie wali panewka to zmieniamy uszczelniacze zaworowe i śmigami dalej. A jak gra panewka albo traci moc to wlewamy olej o większej lepkości tego samego typu i to wystarcza. A gdy już wcina olej jak szpak wiśnie to wtedy lejemy mineralnego Selektola 20W50 bo gęsty i tani albo remontujemy silnik lub wymieniamy na inny.
petarda napisał:
Dwukrotnie przekonałem się na Lotosie co to za beznadzieja a kolega kiedyś nalał jakiś orlenowski Platinum coś tam za spore pieniądze i po jakimś czasie przyszedł załamany że ma silnik do remontu bo mu chleje olej jak wściekły
Jak do silnika przewidzianego na 5W50 wlał np 0W30- czyli drogi olej to się nie dziwię.
Znałem GP zalewanego od nowości Orlenem i po 100tyś. właściciel sobie chwalił ,a to auto jeździło na Lce! W moim Polonezie z silnikiem Rovera od nowości przez 153tyś. był lany półsyntetyczny Lotos (który 13 lat temu był zapewne dużo gorszym olejem niż teraz) i ten silnik chodzi znakomicie na dzień dzisiejszy pomimo że olej był wymieniany co 15tyś. km czyli... no powiedzmy sobie szczerze, może w instrukcji tak było podane ale... Jedynym jego problemem jest to że na zimnym trochę ze dwie hydroszklanki grają ale w tym silniku przy tym przebiegu to notoryczna usterka.
Dołączył: 29 Gru 2010 Posty: 547 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław / dolnośląskie Posiadane auto: Fiat Grande Punto Dynamic z Blue&Me 1.4 8V (77KM) / 2009r. /
Piwa: 10/2
Wysłany: Sro 14 Wrz 2011, 11:55
Temat postu:
Re: Specyfikacja oleju silnikowego
grand@ napisał:
Krzywde robiles mu do tej pory jezdzac na gorszym oleju jak zalecany.
Kolego grand@... A gdzie napisałem na jakim jeździłem dotychczas
Dotychczas jeździłem na oleju GM 5W30 Dexos2 (505.01), o parametrach :
* API: SM/CF
* ACEA: A3/B3, C3
Ten olej jest prawie odpowiednikiem Mobil1 i na pewno jest sam w sobie lepszy od zalecanego przez Fiat'a oleju Selenia _________________ Grande Punto 1.4 8V (77KM) DYNAMIC z Blue&Me
------------------------------------------------------
Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...
Krzywde robiles mu do tej pory jezdzac na gorszym oleju jak zalecany.
Kolego grand@... A gdzie napisałem na jakim jeździłem dotychczas
Dotychczas jeździłem na oleju GM 5W30 Dexos2 (505.01), o parametrach :
* API: SM/CF
* ACEA: A3/B3, C3
Ten olej jest prawie odpowiednikiem Mobil1 i na pewno jest sam w sobie lepszy od zalecanego przez Fiat'a oleju Selenia
Napisałeś w pierwszym poście sklerotyku że jeździsz na 5W30 czyli nie dość lepkim do tego silnika.
Czy Dexos jest lepszy od Selenii nie wiem i na pewno ty też nie masz możliwości żeby to stwierdzić. Gdybyś był technologiem olejowym to byś nie zadawał takich głupich pytań.
Dołączył: 09 Lut 2009 Posty: 1887 Skąd jesteś (miejscowość / region): białystok Posiadane auto: chevrolet aveo T255 i hultaj atos
Piwa: 137/4
Wysłany: Sro 14 Wrz 2011, 17:34
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
PiotrMFIRE - Twoj post potwierdza tylko mój jezeli samochod jezdzil na rzadszym to dopiero po zauwazeniu "spalania" trzeba zalac gęstszy. podalem schemat- syntetyk, połsyntetyk, mineralny- jako skrót myślowy. tak sie sklada ze oleje rzadkie naleza do syntetykow (0wxx, 5wxx), gestsze do polsyntetyków (10wxx) zas najgestrze do mineralnych (15wxx i 20xx). z drugiej strony jesli piszesz ze mozna w kazdej chwili w kazdym silniku przejsc z mineralnego na syntetyk to sie mylisz: wszystko zalezy od producenta silnika i wymagan olejowych silnika nie na darmo żaden olej mineralny nie spelnia wymagan volkswagena 505.01 lub 506.01 lub 507.00 _________________ Wszystkie błędy stylistyczne i ortograficzne są zamierzone- jakiekolwiek powielanie ich i rozpowszechnianie bez mojej zgody jest zabronione! Nie udzielam rad telefonicznie.
Dołączył: 29 Gru 2010 Posty: 547 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław / dolnośląskie Posiadane auto: Fiat Grande Punto Dynamic z Blue&Me 1.4 8V (77KM) / 2009r. /
Piwa: 10/2
Wysłany: Czw 15 Wrz 2011, 11:09
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
petarda napisał:
Tak ale MarcinWroc ma dylemat odnośnie 5W30 a 5W40 więc temperatur , nie ma mowy czy syntetyk czy mineral...
Oczywiście... Silnik 1.4 8V z przebiegiem 42.000 to praktycznie jeszcze nówka tak więc leję tylko syntetyk...
Producent zaleca w książce SAE 5W-40, a ja mam zalany 5W-30... To w/g mnie nie jest jakieś odstępstwo od normy, wszystkie inne specyfikacje się zgadzają...
Na 5W30 zrobiłem jak do tej pory ok 11.000km, teraz będę zmieniał na Castrol Edge 5W-40 pełny syntetyk... _________________ Grande Punto 1.4 8V (77KM) DYNAMIC z Blue&Me
------------------------------------------------------
Czasem na trasie spotykam prawdziwych szaleńców...
Pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi...
Czasem naprawdę ciężko ich wyprzedzić...
Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 4 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorskie Posiadane auto: Grande Punto, 1,4_8V
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 15 Wrz 2011, 21:58
Temat postu:
Re: ( Fiat Grande Punto ) Specyfikacja oleju silnikowego
@ MarcinWroc
Zawsze to lepszy jak poprzedni... Proponowalbym lepiej Liqui Moly lub Mobil1. Osobiscie dolewam lub mieszam czesto pol na pol ( z ww. ) tez olej syntetyczny od silnikow samochodow ciezarowych koncernu Fiat - bo mam do nich dostep , te ciezarowki maja norme wymiany oleju co 100000 km. Wiec olej musi troche wytrzymac. Specyfikacja lepsza jak do przecietnych bezyniakow do jakich zaliczam otto-motory bez turbo.
Ogolnie na dzien dzisiejszy wymagania olei do silnikow wysokopreznych sa z regoly wyzsze jak do bezyn. No ale to nie na temat.
Moja zona jezdzi w roku ok. 7tys.km i robie tylko jedna wymiane w roku.
Na wielosezonowy.
Kiedys nie bylo olejow wielosezonowych tylko letnie i zimowe.
Jezeli ktos duzo jezdzi moze ewtl. zaoszczedzic pare zlotych wlewajac oleje zadsze i gesciejsze odpowiednio do pory roku. Ja tak robie w moim aucie. Ale to raczej rada dla przynajmniej polprofesjonalistow...
Zycze szerokiej drogi na nowym oleju... jaki by nie byl !
PS:
Oleje fiatowskie nie sa gorsze od innych marek. Moze nawet je czasami i przewyzszaja jakoscia. FIAT wspolpracuje z innymi producentami motorow. Lub im sprzedaje licencje, motory, technologie np. SCANIA, Solaris. Np. system wtryskowy Common Rail jest wspolnym dzieckiem Boscha, Fiata i Daimler Benz. Np. IVECO to min. Deutz , Magirus, itd. Mercedes chce kupic niektore podfirmy Fiata aby wejsc w posiadanie ich technologii. Bardzo ich interesuje np. produkcja i konstrukcja malych samochodow ktorych liczba na rynku rosnie a ciezkich limuzyn i Jeepow ( moze poza Europa Wschodnia ) maleje...
A co do jakosci Fiata to moja zona jezdzila Punto1 10 lat.
W tym roku dostala je jedna osoba z rodziny i zawiozla do PL.
Na przegladzie nie chcieli uwierzyc ze tak moze wygladac auto 15-letnie, po 4 wlascicielach i 120tys. przebiegu. Przyczepili sie tylko lekko do bieznika przednich opon ( przyglup bo z tylu byly 2-nowe)
Rdzy troche tylko na misce silnika i zawieszeniu.
To czesto sie "dobre" niemieckie auta rozpadaja.
Dlatego kupilem zonie 2-go fiata. Dobry i nikt nie buchnie.
Wiec nalezy sie cieszyc ze sie ma dobre auto za male pieniadze.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Grande Punto ) Nadwozie.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.