Dołączył: 10 Lip 2010 Posty: 37 Skąd jesteś (miejscowość / region): Radom Posiadane auto: Fiat Punto II 1.8HGT Abarth 2002
Piwa: 4/1
Wysłany: Czw 04 Lis 2010, 20:11
Temat postu:
Moje spostrzeżenia itp.
Zauważyłem, że nikt nie opisał tego modelu więc zapewne będę pierwszy. Otóż od dłuższego czasu jestem szczęśliwym posiadaczem Fiata Punto II HGT w wersji Abarth. Jest to moje pierwsze i jak dotąd jedyne auto. 130-konny silnik o pojemności 1747cm sześciennych, 4 cylindry, 16 zaworów, maksymalny moment obrotowy około 170Nm. Tak z grubsza wyglądają najważniejsze dane techniczne owego autka.
Nie będę tu się rozpisywał odnośnie tego, co podaje producent, bo nie o to tu chodzi. Bardziej chcę się skupić na tym co HGT oferuje w praktyce i jak wyglądają koszty jego utrzymania. Zacznijmy więc od spalania. Nie da się ukryć, że 130-konny silnik lubi "wypić". W mieście normą jest 11 litrów na 100km, w zimę wzrasta do około 13-14 litrów więc różnica nie jest kolosalna. Nieprawdą jest to, iż przy "lekkiej nodze" autko spali 6-7 litrów po mieście. Nie ma takiej opcji, bo po prostu jest granica, poniżej której zejść się nie da. Zbiornik paliwa o pojemności około 49 litrów starcza na przejechanie ponad 400 km po mieście i bliżej 500 na trasie (oba pomiary sprawdzone).
Kolejna sprawa to osiągi. Sprint do 100km/h zajmuje około 8 sekund. Nie będę tu operował dziesiętnymi częściami sekundy, bo nie dysponuję profesjonalnym sprzętem do pomiaru takowej informacji. Przyspiesza się bardzo miło, na każdym biegu auto jest w stanie osiągnąć 6,8-7 tysięcy obrotów więc optymalne przełożenia przedstawiają się na poziomie: I na II - 50km/h, II na III - 90km/h, III na IV - 140km/h, IV na V - 170km/h i tak dojeżdżamy do 200km/h z malutkim hakiem. HGT dysponuje naprawdę żwawym silnikiem, który prezentuje osiągi lepsze od tych jakie mają chociażby BMW E36 318is czy Mercedes C180. Dodatkowo sztywne zawieszenie świetnie trzyma auto na zakrętach.
Ważną kwestią jest komfort jazdy. I niestety tutaj Punto 1.8 kuleje. Trasa długości powyżej 100km po nawierzchni w różnym stanie daje się we znaki. Zawieszenie jest bardzo twarde, fotele aspirują do miana kubełków, do tego dosyć głośny silnik przy wyższych wartościach obrotowych (od 3,5 tys w górę) nie są szczytem wygody. Jednak nie rozmawiamy tu o Mercedesie klasy S więc nie narzekajmy tak bardzo. Głośny silnik można zneutralizować świetnym fabrycznym zestawem audio Blaupunkt. 7 głośników i 100 watowy wzmacniacz spisuję się naprawdę dobrze.
Następna sprawa - wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Ja posiadam wersję Abarth pakietu stylistycznego ("napompowane zderzaki, niższe progi) i emblematy w progach, przy nadkolach, na drążku zmiany biegów i na kierownicy. Wewnątrz jak to w fiacie - plastikowo. Tylko kierownica obszyta jest granatową skórą. Siedziska wykończone tkaniną, cała reszta to średniej jakości plastik. Zegary wyskalowane co 30km/h, kończące się na 240km/h cechują owy model Punto.
Awaryjność i koszty eksploatacji. Tutaj miłe zaskoczenie. Jedyna poważniejsza usterka to wariator, którego koszt sięgnął 600zł. Poza tym naprawa wydechu 160zł i rutynówki (płyny, klocki, filtry itd.). Osobiście nie mogę narzekać, gdyż samochód nie jest szczególnie wielką skarbonką.
Czas na ocenę ostateczną. Fiat Punto HGT jest jednym z lepszych sportowych kompaktów w swojej klasie. Renault Megane Coupe, Golf III GTI czy Seat Ibiza z podobnego rocznika nie dają rady. Lekki samochód z mocnym, wysokoobrotowym silnikiem objedzie niejednego "pana szos". Koszty eksploatacji nie są najwyższe. Jak przy każdym aucie trzeba się liczyć z wydatkami jednak tu nie ma ich ponad normę (o ile taka istnieje). Części u konkurencji są zdecydowanie droższe. Moim zdaniem w tym aucie postawiono przede wszystkim na wygląd i osiągi. Cel w większej części został zrealizowany.
Plusy:
> wygląd;
> bardzo dobry silnik;
> dodatkowe wyposażenie;
> mniejsze koszty utrzymania w stosunku do konkurentów;
> bezawaryjność;
> świetne wrażenia z jazdy po łukach, zakrętach;
> bardzo dobre zawieszenie (pod względem sportowym).
Minusy:
> dosyć głośno w środku przy większych prędkościach;
> twarde zawieszenie (tutaj przez pryzmat komfortu);
> kusi żeby wyżej go skręcić przez co spalanie może wzrosnąć.
W razie pytań, spostrzeżeń itd. zapraszam do komentowania mojej opinii.
Dołączył: 10 Lip 2010 Posty: 37 Skąd jesteś (miejscowość / region): Radom Posiadane auto: Fiat Punto II 1.8HGT Abarth 2002
Piwa: 4/1
Wysłany: Nie 12 Gru 2010, 15:32
Temat postu:
Re: ( Fiat Punto ) Moje spostrzeżenia itp.
Zależy co rozumiemy pod pojęciem 'sportowej jazdy'. Nie raz widziałem jak 'rajdowcy' piłują jednostki do odcinki a potem żalą się na np. ukręcenie wału. Z taką jazdą jest jak z alkoholem - jest dla ludzi mądrych. Jestem jednak pewien, że mamy podobną definicję sportowej jazdy i na tym skończmy.
Teraz odnośnie Twojego pytania. Producent przewidział, że całe 130KM będzie używane i jak najbardziej przygotował do tego silnik. Osobiście jeżdżę w sposób przede wszystkim bezpieczny, więc przy obecnym zagęszczeniu w ruchu zabawa w Hołowczyca odpada Jednak na dłuższych odcinkach (Radom - Warszawa) można pozwolic sobie na więcej i jak narazie po przejechaniu kilkudziesięciu takich tras przy uzyskaniu pełnej wydajności silnika absolutnie nic się nie dzieje.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Punto ) Oceń swoje auto - opinie i testy użytkowników
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.