Ostatnio mam coraz większy problem z turbodziurą - na pierwszym biegu i zimnym silniku, autko strasznie się cieli, a dynamika ruszania na ruchliwych światłach powoli kwalifikuje mnie do bycia obtrąbionym Na ciepłym silniku jest lepiej.
W planach mam więc sprawdzenie/czyszczenie EGR, przepustnicy, czujnika ciś. doładowania, a także sprawdzenie wężyków oraz zaworu overboost. W ostateczności przepływkę wymienię.
Chciałem zacząć wszystko od zaworu overboost, zatem mam pytanie do forumowiczów: czy da się w jakiś sposób stwierdzić że zawór overboost jest niesprawny?
Dodatkowo, czy znacie jakieś sprytne sposoby sprawdzenia wężyków połączonych do tego zaworu?
edit: zmieniłem temat na zgodny z treścią postów _________________ Pozdrawiam,
Tomek
Ostatnio zmieniony przez tskorka dnia Sro 09 Lut 2011, 13:24, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 25 Lip 2009 Posty: 191 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Stilo 1,9 JTD 115KM
Piwa: 5/2
Wysłany: Pią 04 Lut 2011, 22:51
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
Masz stilo z 2005r więc overboost będzie prawdopodobnie nierozbieralny. A szczelność przewodów zbadasz dość prosto. U mnie jak bawiłem się z tym zaworem to nawet na drugi dzień jak ściągałem z niego przewody to było słychać mocno podciśnieniowe syknięcie. Podciśnienie to sprawia też że po przekręceniu kluczyka (bez zapalania) siłownik turbinki idzie nieco w dół. Prawdopodobnie na uszkodzonych przewodach nie bedzie ruchu siłownika jak też syknięcia przy demontarzu. Całkiem niesprawny zawór wychwyci komputer lecz z niedomagającym będzie problem.
Przepływkę wypnij i się przejedz. Jak nie będzie efektu to zostaw ją na koniec.
Dołączył: 05 Maj 2010 Posty: 27 Skąd jesteś (miejscowość / region): Myszków Posiadane auto: Fiat Stilo kombi, 1.9 JTD 16V 140KM, 2005r
Piwa: 0/2
Wysłany: Pon 07 Lut 2011, 12:26
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
W weekend udało mi się zrobić tyle:
1. Sprawdziłem Overboost wykonując test FiatEcuScan'em - wajcha na turbinie porusza się bez problemu, zatem zakładam że overboost i węzyki są OK.
2. Czujnik ciśn. doładowania wyczyszczony - był cały zafajdany, choć ostatnio czyściłem go jakieś pół roku temu. Pewnie trzeba będzie cały kolektor przeczyścić
3. EGR śmiga lekko - założona zaślepka z dziurkami.
4. Przepustnica oraz wlot do kolektora przeczyściłem na ile się dało.
Efekt: brak poprawy
Po podpowiedzi kolegi 25janusz25 przymierzam się do wymiany czujnika ciśn. doładowania. Coś z nim jest nie tak, bo pokazuje ciśnienie doładowania niższe od atmosferycznego. _________________ Pozdrawiam,
Tomek
Dołączył: 30 Lis 2010 Posty: 32 Skąd jesteś (miejscowość / region): Rzeszów Posiadane auto: Fiat Stilo jtd 115 kM MW Dynamic 2003 r.
Piwa: 0/1
Wysłany: Wto 08 Lut 2011, 09:05
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
Jeżeli coś Ci mogę poradzić i pomóc bo podobny przypadek przerabiałem osobiście z czujnikiem doładowania to cena będzie o 50 % niższa jeżeli zdecydujesz się na wymianę. Jeżeli jest jeszcze fabryka to masz zapewne Bosch natomiast Magneti M. jest właśnie w InterCars w granicach 170 zł. Mój dupowóz zaczął też płatać figle muląc czasami wg. jego uznania tak że gdy byłem zdecydowany pojechać na kompa to dziwnie silnik chodził ok. a gdy byłem w trasie lubił poszaleć. Wreszcie go dopadłem na tej przypadłości i wywaliło P0238 wówczas miernik w rękę i wartość jego była o połowę niższa od zakładanej. Wymiana u mnie rozwiązała problem i od 3 miesięcy jest ok. Dodam iż mycie i nawet moczenie na nic się nie zdaje taką mają żywotność.
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Wto 08 Lut 2011, 10:55
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
tskorka napisał:
W weekend udało mi się zrobić tyle:
1. Sprawdziłem Overboost wykonując test FiatEcuScan'em - wajcha na turbinie porusza się bez problemu, zatem zakładam że overboost i węzyki są OK.
...
kolego to o niczym nie świadczy - jeśli cięgno nie będzie poruszczało się wystarczająco dynamicznie (a za to odpowiedzialne są wężyki i zaworek overboost) to będziesz miał błąd przeładowania _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Dołączył: 25 Lip 2009 Posty: 191 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Stilo 1,9 JTD 115KM
Piwa: 5/2
Wysłany: Wto 08 Lut 2011, 13:31
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
Coś chyba jednak Maciek nie masz racji. Wężyk może być załamany lub nieszczelny. Co do załamań to wątpie żeby ten plastkowy przewód można było prosto załamać. Wystarczy go prześledzić wzrokiem. A co do szczelności to kolega mógł fesem zrobić test przykładowo na drugi dzień bez odpalania samochodu. Jak by była nieszczelność to napewno uszło by podciśnienie przez noc. W takim bądz razie u kolegi wina nie leży po stonie przewodów.
A co do testu prawidłowego funkcjonowania samego zaworu to już jest trochę gorzej. Jak wzrokowe jego sprawdzenie nie jest dla kogoś wystarczaąco dokładne to lepiej kupić nowy i zamontować.
Ale podam to co mówi elearn :
Sprawdzić wzrokowo, czy podczas uruchamiania silnika (kluczyk w położeniu AVV) łącznik siłownika turbosprężarki (urządzenie ustawiające łopatki kierownicy turbiny) przesuwa się w kierunku siłownika o około 10 mm.
SPRAWDZENIE PRZY POMOCY EXAMINERA
Przy wyłączonym silniku podłączyć, na odcinku przewodu między siłownikiem a elektrozaworem, złączkę EX09 z odpowiednim przetwornikiem EX06.
Wybrać na przyrządzie manometr do pomiaru ciśnienia zasysania.
Uruchomić silnik i pozostawić go na obrotach biegu jałowego, czekając na ustabilizowanie się ciśnienia.
Zmierzona wartość powinna mieścić się w granicach 450 do 550 mmHg (silniki 1910 Faza 3).
Graficzne przedstawienie przebiegu ciśnienia można uzyskać wybierając skalę 2000 lub 4000 mmHg.
I jeszcze test sprawdzający ciśnienie doładowania :
Podłączyć przetwornik ciśnienia do narzędzia.
Umieścić urządzenie diagnostyczne Examiner / Examiner Plus we wnętrzu samochodu i wykonać połączenia.
Wybrać na Examinerze / Examinerze Plus przyrząd 'manometr' i przygotować go do przyjęcia danych w trybie 'ciśnienia zasysania' z zakresem skali 2000 mmHg i wyborem czasu 10 sekund.
Wykonać próbę drogową (przestrzegając prędkości określonej przepisami ruchu na drogach) w następujący sposób:
Podczas jazdy po autostradzie zwiększyć obroty silnika do 2500 obr/min na 4-tym do biegu.
Zacząć gromadzenie danych graficznych naciskając przycisk 'Start' na urządzeniu diagnostycznym i po około 2 sekundach nacisnąć do oporu pedał przyśpieszenia do momentu uzyskania 3500 obr/min.
Po uzyskaniu tej prędkości obrotowej zwolnić pedał przyśpieszenia.
Wyświetlić otrzymany wykres i na stałym odcinku ciśnienia, pomijając skok początkowy, odczytać wartość 1900 2080 mbar (1444 1581 mmHg), odpowiadającą wartości ciśnienia doładowania 900 1080 mbar.
Podczas cyklu jazdy po autostradzie z maksymalną możliwą prędkością zwiększyć obroty silnika do 2500 obr/min na 3 biegu.
Zacząć gromadzenie danych graficznych naciskając przycisk 'Start' na urządzeniu diagnostycznym i po około 2 sekundach nacisnąć do oporu pedał przyśpieszenia do momentu uzyskania 3500 obr/min.
Po uzyskaniu tej prędkości obrotowej zwolnić pedał przyśpieszenia.
Wyświetlić otrzymany wykres i na stałym odcinku ciśnienia, pomijając skok początkowy, odczytać wartość 1900 2080 mbar (1444 1581 mmHg), odpowiadającą wartości ciśnienia doładowania 900 1080 mbar.
Podsumowując, wg eLearn, podczas próby drogowej, odczyt miał być w granicach 1900-2080mBar (cyt: excluding the initial peak, the reading should be 1900-2080 mbar).
Odczyt na fesie pokazał mi jednak wartości 2217-2349 mBar (4. bieg) oraz 2236-2358 mBar (3. bieg).
Zatem albo ciśnienie jest za duże albo czujnik ciśnienia jest zepsuty. Jako że ten czujnik trochę kosztuje, to chciałbym się wpierw dopytać o jedną rzecz. Otóż wczoraj zauważyłem, że na wyłączonym silniku widać u mnie takie parametry:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
u mnie mega lag był przez podrobiony przepływomierz. Zamiast bosch był kraft - Mega dno. Lag totalny.
overboost jest bardzo ważny, ale koniecznie trzeba przeczyścić sitko pod czarną kostką poza czyszczeniem opisanym dostępnym manualu (tam tego nie napisano)
pozdrawiam _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Pią 11 Lut 2011, 10:44
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Diagnozowanie: overboost, czujnik ciśnienia doładowania
Występuje falowanie cisnienia doładowania, więc jednak coś nie tak z wężykami albo z samym zaworkiem overboost - no chyba że masz kierownice trochę zapieczone i się przycinają _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Stilo ) Silnik Diesel-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.