Dołączył: 09 Cze 2011 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Fiat Albea 1.2 16V 2005r.
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 09 Cze 2011, 08:01
Temat postu:
Szarpanie Albea - trudna diagnoza
Witam.
Jestem nowy na forum, więc wypada się przywitać, co z przyjemnością czynię - Witam wszystkich użytkowników.
Sprawa jest trudna i złożona - otóż mój Fiat Albea 1.2 16V 2005r. (I generacja) szarpie podczas jazdy. Są 2 rodzaje szarpania.
Samochód pracuje normalnie - może trochę głośniej, ale to raczej tłumik do wymiany, bo już był lekko łatany.
Szarpanie 1: Np. po nocy (raczej nie w lato) lub po opadach deszczu, gdy odpalam samochód załącza się normalnie, ale gdy ruszam i wciskam gaz to nie ma on mocy, trzeba więcej wciskać pedał, a on i tak muli. Występuje to bardziej na niskich obrotach i przede wszystkim przy ruszaniu, na wyższych biegach zmniejsza się. Pomaga trzymanie na podwyższonych obrotach 3 tys. i wyżej podczas jazdy. Wraz z dalszą odległością objawy maleją, czasem zdarzają się sporadycznie, a czasem, aż nie chce się jechać.Występuje wtedy szarpanie i zdarza się migający check engine - gaśnie po kilku sekundach lub po miganiu i szarpaniu zostaje zapalony (samochód zachowuje się jak u nowicjusza, który nie umie obsługiwać się jeszcze sprzęgłem i gazem - "metoda żabich skoków"). Tak jak napisałem noc lub deszcze, mniej zauważalne w lato, więc wynika, że wilgoć lub woda mu szkodzą.
Szarpanie 2. Objaw może powiązany, a może i nie. Ono występuje niezależnie od pogody i dnia. Jest zauważalne także w ciepłe dni - mianowicie, gdy szarpanie pierwsze nie występuje lub jest mało dotkliwe.
Albea jedzie na niskich obrotach ok. 2 tys. (bieg obojętny) i wciskam gwałtownie gaz do podłogi to szarpie i nie przyspiesza tak jak powinien (lżej niż szarpanie 1, zachowuje się tak jakby był na niskich obrotach i zaraz miał zgasnąć, tylko szarpania są mniej dotkliwe). Trzeba po prostu powoli wciskać gaz, aż "złapie", że trzeba przyspieszać (jakby się coś załączyło z opóźnieniem) i wtedy można wciskać już do oporu i idzie normalnie. Szarpanie czuć bliżej lewej strony (bliżej kierowcy), tak jakby pomiędzy kołem, a środkiem samochodu.
Nie znam przyczyny, samochód był w serwisowany w ASO i dalej jest w oddziale Fiata, ale poza stolicą. Na gwarancji szarpania występowały rzadziej, z wiekiem się nasilają. Komputer diagnostyczny wykazuje błędy - auto nie pali na 2 i 3 cylindrze. Na gwarancji wymienione świece i przewody, wyczyszczony czujnik, rzekomo dobry (opiszę go poniżej) - na jakiś czas ustało całkowicie, ale powróciło. Myślałem, że to z paliwa, bo wiadomo, jakie ono jest u nas, mimo, że z tej samej stacji. Po gwarancji znaczne nasilenie objawów. Wymieniłem teraz Czujnik wałka rozrządu FIAT 46798368 (różnie to nazywają, numer katalogowy jest ważny). Znajduje się on koło świeć, tuż pod osłoną silnika - wymiana błyskawiczna. Wymieniony "na czuja" - znajomy miał podobne objawy w Albei z 2002r. tylko one wystąpiły z dnia na dzień, wymiana pomogła.
Po wymianie i skasowaniu błędów szarpanie 1 nie występuje - poczekam na jakaś deszczową noc i zobaczę, bo na razie upały, więc nie wiem.
Szarpanie 2 jest dalej, ujawniło się już po 20km od serwisu.
Jeżeli ktoś miał podobny problem lub coś wie na ten temat to proszę o pomoc.
Trochę się rozpisałem, samo przeczytanie i zrozumienie będzie już wyzwaniem. Mam nadzieje, że uda się to jakoś rozwiązać.
Chyba, że opcjonalnie , może ktoś może polecić dobry warsztat (prawy brzeg Warszawy lub wschodnie okolice w. mazowieckiego), gdzie mogliby to zdiagnozować.
Za wszelką pomoc i zainteresowanie z góry dziękuję. Stale będę śledził temat, jakieś niejasności na pewno wyjaśnię dokładniej.
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
Przypadek 1, to gdyby nie to,że wymieniałeś świece i przewody to bym powiedział,że na bank przewody WN .
odpal, niech pochodzi z 10 sekund i poogladaj świece
Ten silnik musi być ciepły,żeby przyspieszał ,zimny jest mułowaty,ale szarpac nie powinien, najlepiej to zaopatrz się w kabelek i ściągnij fiat ecu scan (jest tutaj na forum odpowiedni wątek) . Podłącz się i sam badaj
Szarpanie numer 2 to mogą być poduszki silnika ,zwłaszcza,że z jednej strony czujesz je mocniej . Te poduchy wytrzymują około 100tys km.
Nie masz stuknięcia przy gwałtownym dodaniu gazu?
Dołączył: 09 Cze 2011 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Fiat Albea 1.2 16V 2005r.
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 09 Cze 2011, 10:20
Temat postu:
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
Dzięki za zainteresowanie.
Wiem, że nie powinien szarpać. Jak się rozgrzeje to jest lepiej, ale coś musi być na rzeczy. Sam skłaniam się ku poduszkom. Jedna od silnika już padła - wymieniona. Samochód przy przyspieszaniu warczał niemiłosiernie, aż się ludzie oglądali. Sprawdzę te poduszki. Jeżeli jednak jeszcze ktoś ma jakąś wiedzę, to proszę o informację.
Dołączył: 09 Cze 2011 Posty: 0 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź Posiadane auto: fiat albea 2005
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 09 Cze 2011, 10:36
Temat postu:
szarpanie w fiacie albea
witam
Posiadam identycznego fiata z 2005r i mam podobne problemy co forumowicz jogurcik.Problemy z szarpaniem przy dodawaniu gazu zaczęły
się ze dwa lata temu. Po pierwszej wizycie w aso i badaniu komputerowym też stwierdzono że auto nie pali na 2i3 cylindrze i że to wina przewodów wysokiego napięcia , po wymianie tydzień było w miarę dobrze a później
znów to samo.Wytrzymałem rok czasu i po ponownej wizycie 2-tygodnie temu diagnosta po badani komputerowym stwierdził że auto nie pali na 4 cylindrze i że winna jest temu cewka zapłonowa.Po wymianie było może z tydzień dobrze
i problem znów wraca,jeszcze nie tak mocno ale przy dodawaniu gazu zaczyna delikatnie szarpać.Za jakiś czas zgłoszę się do aso na kolejne badanie komputerowe i zobaczymy co wykaże, jak coś znajdą to napiszę.
Pozdrowienia [/b][/quote][/code][/list]
Dołączył: 09 Cze 2011 Posty: 5 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Fiat Albea 1.2 16V 2005r.
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 09 Cze 2011, 11:44
Temat postu:
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
To widzę, że nie jestem osamotniony...
Ciekawe czy nasze samochody są z tej samej serii, może to wada fabryczna??
Co do usterki, to rzekomo przyczyn może być wiele, ale wymieniać wszystkie bez diagnozy to wyrzucenie pieniędzy w błoto.
U mnie, tak jak pisałem, przewody i świece też nic, nie dały.
Jednak największym problemem, jest to, że pojazd nie figuruje w katalogach czy spisach - nawet fiata. Np. kasowanie błędów odbywa się z ustawień innych modeli na chybił trafił z tym silnikiem. W intercarsie nie słyszeli o takim modelu nawet... No cóż mało popularny samochód i jeszcze krótko produkowany - Trochę taki zlepek z innych modeli.
Ale problem jakoś rozwiążę, będę szukał, aż znajdę.
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
czy w twoim aucie były zmieniane świece oraz czy założone są właściwe?
ja mam albeę ale starszą.
i albea występuje w katalogach. na stronie intercarsu np jako siena extra europa rest. po 2003 roku, z silnikiem 1,2 16V.
u mnie szarpanie pojawiło się razem z lampką check engine. u mnie samochód marnie chodził na niższych obrotach i ciężko się zbierał ze startu. diagnostyka komputerowa i błędy "wypadanie zapłonów cylinder 2". usuwanie awarii zaczęliśmy od zamiany przewodów. cewka w naszym autku to element o nr oe 7648797. zamienia się na nr bosch 0 221 503 407. a to z kolei cewka występująca w wielu samochodach. nawet w niektórych polonezach - i w polskim odpowiedniku dla poloneza możemy ją mieć na kilkadziesiąt złotych a nie za 300zł.
no ale nie ważne. poniżej przestawiam schemat cewki.
wiedząc jak ona jest w środku skonstruowana możemy zwykłym omomierzem sprawdzić czy jest ok. pomiędzy punktami 1 i 4 oporność ma być niewielka, pomiędzy punktami 2-3 taka sama jak pomiędzy punktami 1-4. w złączu od komputera pomiędzy środkowym pinem a lewym ma być jakaś niewielka oporność oraz pomiędzy środkowym oraz prawym taka sama oporność jak między lewym a środkowym. inne niż opisane oporności czy zwarcia świadczą o uszkodzeniu cewki - zwarciu wewnątrz niej. sprawność cewki można też sprawdzać zamieniając przewody WN i sprawdzając czy wypadanie zapłonów występuje w innym cylindrze. u mnie na szczęście były to tylko przewody WN. ich zamiana zmieniła wypadanie zapłonu na inny cylinder(zgodnie z zamienioną kolejnością przewodów). do kombinowania z samochodem można użyć programu FIAT ECU SCAN I połączyć auto jako palio rst 1,2 16V (przecież to to samo tylko kombi). Z uwagi na schemat cewki można się pokusić o sprawdzenie prawidłowości pracy sterownika komputera. na pinach 28B oraz 10B bezwzględnie muszą się pojawiać sygnały masowe o częstotliwości adekwatnej do pracy silnika (pomiaru tego należy dokonać oscyloskopem).
u mojego znajomego (fiat brava 1,2 16V - inny sterownik, cewka ta sama, przewody WN te same) również pojawiła się nierówna praca. tam winna okazała się cewka. działająca poprawnie w suchy dzień a w wilgotny miała przebicie (obudowa cewki była popękana-mikropęknięcia).
mikropęknięcia mogą powstawać od za mocnego przykręcenia cewki (np po wymianie termostatu- kiedy to wygodnie jest odkręcić cewkę) _________________ Były:
uno 0,9 2002r
Albea 1,2 16V 03r
Seicento 0,9LPG
Jest:
Peugeot 307 kombi 1,6 16V LPG
Kia picanto 1.0 LPG
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
Miałem podobnie.Komp stwierdził,że jest coś z zapłonem na 2 cylindrze.
Po prawie miesiącu szarpaniny (wymiana przewodów,świec,czujników)
włożyłem nową cewkę i silnik odżył.
Dołączył: 02 Sie 2009 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): sląsk Posiadane auto: albea 1,2
Piwa: 0/1
Wysłany: Czw 07 Lip 2011, 19:46
Temat postu:
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
Witam.W albei mojego Ojca jest podobny problem.Gdy ostrzej przyspieszam na 1 lub 2 silnik strasznie szarpie.Jeszcze gdy silnik jest po krótkim postoju (5-10minut)i jest ciepły po przełączeniu na gaz momentalnie zaczyna szarpać i przerywać,czasami gaśnie.Gdy ponownie zagrzeje się to problem znika.Auto ma zainstalowany gaz stag 300 niedawno po kontroli serwisu więc to raczej nie wina instalacji.Niekiedy podczas tego szarpania gaz przełącza się na benzynę.Obstawiam cewkę po przeczytaniu waszych postów ale nie jestem pewien bo auto jeżdżące na gazie potrzebuje więcej prądu,i na benzynie można tego nie odczuć
P.S jak można zdiagnozować zepsutą cewkę i jaki będzie najtańszy zamiennik w razie wymiany
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
witam. Posiadam albee 1.2 16v z r 2003. Ok m-c temu silnik zaczał szarpac, głównie podczas przyspieszania, w róznym zakresie obrotów. Paliła sie tez na zmiane pulsacyjnie i ciagle kontrolka pracy silnika
Pierwsza diagnoza w zakładzie naprawczym ( nie ASO0 ) wykazała błedy grzania sondy lambda i wypadanie zapłonów w drugim cylindrze.
Wokłol silnika poczysciłem niemal wszystko, rozpiete, poczyszczone , połaczone na nowo przewody. Nie ruszałem krokowca i przepustnicy. nie podmieniałe tez żadnych czujników.
W ASO ok tygonia temu diadnoza pokryła sie z pierwszą. Czasami kontrolka pracy silnika gasła, ale silnik i tak nie pracował prawidłowo.
Dziś włozyłem dwie nowe części kupione na allegro - cewke zapłonowa i kable WN.
I co moge powiedzieć - jak reka odjął. Silnik podczas jazdy próbniej nie szarpnął ani razu, na 5 biegu jedzie płynnie ok 35km/h. Mozna wcisnać gaz do dechy, drzy, ale ani razu nie przerywa i rozpedza się!.
Koszt części z przesyłkami to ok 160 zł - montaz własny.
Ta poprawa z nowymi częściami pozwala wyciągnac wnisek ze inny osprzęt silnika jest sprawny.
Jezeli problem powróci ( bo z wielu postów na forach wynika ze po dwóch tygoniach nieprawidłowosci wracaja) pokusze sie o wymianę centralki wtrysku - ona steruje wtryskiem i cewka zapłonowa. jezeli problem wróci, to winna może byc centralka. I tak już siada, bo nie podaje pinem masy na przekaźnik pompy paliwa - padło 30 października. Prad podałem ze stacyjki przez zworke pinów pradowych przekaxnika.
Re: ( Fiat Albea ) Szarpanie Albea - trudna diagnoza
ja właśnie zwalczyłem u siebie szarpanie samochodu. wymienione zostały przewody wysokiego napięcia - których wymiana tylko częściowo poprawiła zachowanie silnika, cewka wysokiego napięcia - jej wymiana też nie poprawiła na 100% pracy silnika. winna wszystkiego okazała się świeca zapłonowa przebita na porcelanie. przebite miałem zatem 2 świece, dwa przewody wysokiego napięcia, oraz cewkę przez którą w wilgotne dni auto nie nadawało się do jazdy z powodu szarpania.
koszty:
świece ngk dcpr8en - 4 x 23zł
kable zapłonowe - 66zł (z przesyłką, mnie do tych kabli przekonały certyfikaty jakie posiada producent oraz to że nie pochodzą z Ch.R.L. LINK)
cewka magneti marelli - 120zł (zamiennik dla numeru bosch 0 221 503 407, i takiej należy szukać - bo czasem w sklepach nie wiedzą że cewka z jakiegoś seata to to samo co u nas w fiaciku. na paragonie mam seat) _________________ Były:
uno 0,9 2002r
Albea 1,2 16V 03r
Seicento 0,9LPG
Jest:
Peugeot 307 kombi 1,6 16V LPG
Kia picanto 1.0 LPG
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Albea ) Silnik iskrowy-układ zapłonowy-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.