Fiat

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Fiat Idea ) Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum FIAT Forum Strona Główna -> ( Fiat Idea ) Porady,problemy tchniczne.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rafniedz

Czytelnik



Dołączył: 04 Sie 2011
Posty: 8
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wielkopolska
Posiadane auto: NISSAN Qashqai+2 1.6 AD'09 LPG
Piwa: 2/0
Wysłany: Czw 04 Sie 2011, 12:01
Temat postu:

Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM


Serdecznie witam szanowną Stilo USERię.

Jestem świeżym użytkownikiem Fiat IDEA z silnikiem 1.4 16V z rocznika 2005. Ten model ma bardzo skromne forum (jest mało popularny) więc proszę o gościnne wpuszczenie - idzie tu o silnik znany pewnie także ze STILO.

Otóż, gdy obroty silnika są delikatnie poniżej 1000, pojawia się stukanie przypominające stukanie drewnem o metal (lub pukanie w żeliwny kaloryfer) i jest słyszalne od ok.800 - 2000obr z różnym natężeniem.

Najbardziej daje się wyłapać, gdy auto jest dobrze rozgrzane i włączone są światła + ogrzewanie tylnej szyby (lub klima).

NAGRANY odgłos silnika jest tu: http://w357.wrzuta.pl/audio/3GOgtDDNXVa/plik_audio_13
(MIC był umieszczony w rejonie sprzęgła i rur idących do nagrzewnicy do kabiny). Proszę o odsłuchanie całości bo przeszkadzał wentyl chłodnicy a odgłos słychać kilka razy w różnych odsłonach.

CO JEST JUŻ SPRAWDZONE:
- wduszenie sprzęgła, zmiany biegów itp nie mają na to żadnego wpływu
- podczas jazdy też to słychać (inne odgłosy delikatnie to maskują ale jest)
- auto ma już wyczuwalne zużycie sprzęgła (ślizga się na 3cim biegu jak się da w palnik próbując ruszyć)
- dynamika i spalanie (liczone przez komputerek) są dosyć ładne (ok. 12 sek do 100km/h), przy spokojnej jeździe mieszanej bez klimy ok 6.3ltr/100km (miasto 5km + dojazd 13km)
- auto miało w przeszłości problem z wyciekiem płynu (chłodnica jest dziurawa - sika mi w czasie jazdy i zbiera się od wewnętrznej strony zderzaka) ale właściciel pojechał z usterką do ASO /ryzyko że przegrzał motorek istnieje/
- ubytek płynu (ostatnio lane było PETRYGO Q) uzupełniłem wodą destylowaną w ilości ok.1 ltr)
- przedmuch od korka wlewu oleju jest wyraźny i dosyć mocny, od bagnetu bardzo mało wyczuwalny (słabe uszczelnienia gniazd zaworów/wypalenia ?)
- przebieg (udokumentowany w ASO i innych serwisach) to 84kkm
- paski napędowe klimy, altka i rozrządu nie były od nowości ruszane (6lat minęło więc zamierzam na dniach wymienić)
- po rozpędzeniu na niskim biegu, wysprzęgleniu i puszczeniu gazu wolne obroty trzykrotnie wznoszą się do ok.2000 po czym wracają do ok.1000
- osłuch 'na ucho' od góry umiejscawia stuki w rejonie okolic sprzęgła
- osłuch od dołu daje zupełnie inne położenie - rejon pasków i altka
- osłuch za pomocą stetoskopu nie wykazuje na 100% położenia stuku choć wydaje się że 2 miejsca są szczególnie głośne tj.
- plastikowa obudowa paska rozrządu
- rura wypływu wody z pompy wodnej (odnoga idąca do kabiny do nagrzewnicy)
(dotykanie stetoskopem głowicy i bloku nie daje tak silnego i donośnego dźwięku jak w/w punkty)
- sprawdziłem czy odgłos nie wiąże się z jakimś luźnym elementem osłon / obudów (nie udało się nic znaleźć)

Historia: Kupiłem go tydzień temu ale niestety przy zakupie, choć te stuki występowały, mylnie powiązałem je ze sprężarką klimy (po wyłączeniu klimy wzrosły nieznacznie obroty i stuki były niesłyszalne)

Przepraszam za obszerny opis ale nie dało się tego mocno okroić bez utraty potencjalnie ważnych detali.

Z góry dziękuję za wszelkie uwagi i sugestie.

Pozdrawiam
Rafał

F I A T
IDEA 1.4 16V 2005
Seicento 900 1999
Punto 1.1 55S 1995 /na zbyciu, stan niezły Smile/

HISTORYCZNIE: 2x 126 '93 i '97 oraz REGATA 100S '83 do kolekji Smile
Powrót do góry
Krzysiek2831

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 15 Lis 2007
Posty: 395
Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków
Posiadane auto: Opel Astra H 1.6 105km, 2007r.
Piwa: 5/2
Wysłany: Czw 04 Sie 2011, 14:54
Temat postu:

Re: ( Fiat Idea ) Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM


Cześć,
Masz to samo co ja.Opisywałem problem dawno temu ale nie udało się go rozwiązać do końca.
Jeżeli chodzi o głuche stukanie najbardziej słyszalne na wolnych obrotach to ucichło w znacznym stopniu po wymianie rozrządu.Teraz słychać minimalnie ale jednak dla wprawnego ucha dostrzegalnie , przed wymianą było dużo głośniej.Dzwięk faktycznie jakby dochodził z obudowy paska rozrządu ale ciężko to było zlokalizować ze względu na roznoszący się hałas.Zaraz po wymianie rozrządu stuki ustały prawie całkowicie.
Objawy masz identyczne ,nawet problem z cieknącą chłodnicą.
Obciążenie silnika np klimatyzacją wzmaga stuki , podniesienie obrotów powoduje ,że dalej stuka ale z większą intensywnością ,póżniej inne hałasy zaczynają zagłuszać.
Dla pocieszenia jeźdzę już tak dwa lata i nic się złego nie dzieje z silnikiem.Oleju bierze tyle ile brał czyli ok 0,3l/1000km co przy tym silniku jest normą także nie zdziw się jak zauważysz ubytek oleju Smile
Powodzenia i gdybyś wygrał ze stukaniem odezwij się na forum.
Powrót do góry
rafniedz

Czytelnik



Dołączył: 04 Sie 2011
Posty: 8
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wielkopolska
Posiadane auto: NISSAN Qashqai+2 1.6 AD'09 LPG
Piwa: 2/0
Wysłany: Czw 04 Sie 2011, 15:27
Temat postu:

Słuchałem odgłosu silnika u kolegi (jeśli się nie mylę)


Witam,

Kolega jeśli się nie mylę zamieszczał nagranko na forum, prawda ?
Słuchałem go ale wydawało mi się że na nim stuki występują z dużo większą częstotliwością... Dziś jednak drugi raz się wsłuchałem i rzeczywiście wydaje się że jest jakiś wspólny mianownik.

Czy kolega słuchał jak hałasuje mój motorek (udało się odtworzyć i było rozpoznawalne) ?

Najbardziej charakterystyczne momenty na nagraniu:

Na wolnych
0:17-0:23 [min:sek]
1:02-1:30

Przy wkręcaniu się motorka:
1:40 [min:sek]
2:00

Jeśli to ten sam objaw, proszę dołączyć odnośnik do pierwotnego postu kolegi. Może inne osoby które będą to czytać łatwiej skojarzą problem / odgłosy.

Pozdrawiam serdecznie!
Powrót do góry
Krzysiek2831

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 15 Lis 2007
Posty: 395
Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków
Posiadane auto: Opel Astra H 1.6 105km, 2007r.
Piwa: 5/2
Wysłany: Czw 04 Sie 2011, 17:06
Temat postu:

Re: ( Fiat Idea ) Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM


Nagrany przez Ciebie dźwięk oddaje w 100% to co działo się u mnie przed wymianą rozrządu.Nie wiem jak udało Ci się nagrać ,żeby to było słyszalne.U mnie najwyraźniej to było słychać siedząc w środku na wolnych obrotach.
Mój pierwotny post , o który pytałeś dotyczył raczej metalicznego grzechotania silnika przy 2500obr połączonego z wibracjami.
Po wymianie rozrządu pozbyłem się wszystkich hałasów ale wibracja przy tych obrotach pozostała.W miarę przejechanych kilometrów stuki na wolnych powróciły ale jak wspomniałem są minimalne ale wibracja przy obrotach pozostała.
Powrót do góry
rafniedz

Czytelnik



Dołączył: 04 Sie 2011
Posty: 8
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wielkopolska
Posiadane auto: NISSAN Qashqai+2 1.6 AD'09 LPG
Piwa: 2/0
Wysłany: Pią 05 Sie 2011, 10:18
Temat postu:

Wibracja przy 2500 obr


Aaa, to mam też taki efekt - prawie te same obroty Smile

U mnie grzechocze aluminiowa osłona katalizatora i kolektora wydechu - jej górne mocowanie na kolektorze, wypaliło się tak ze jest górą całkowicie luźna i nie trzyma się wcale.

Prosty test - poproś kogoś o podgazowanie na te 2500 a sam, drewienkiem lub wkrętakiem z uwagi na temperaturę, dociskaj tę alu-balchę.

U mnie jak ręką odjął.

Pozdrawiam

PS. Jaką masz pompę wody ? Czy słyszałeś o odpowietrzaniu głowicy (droga dla płynu chłodzącego) ? Czy to prawda że mogą się zapowietrzyć korektory luzu popychaczy hydr. przy jeździe na niskim poziomie oleju ?
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Pią 05 Sie 2011, 10:18
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
Krzysiek2831

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 15 Lis 2007
Posty: 395
Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków
Posiadane auto: Opel Astra H 1.6 105km, 2007r.
Piwa: 5/2
Wysłany: Sob 06 Sie 2011, 08:49
Temat postu:

Re: ( Fiat Idea ) Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM


To grzechotanie to u mnie był ewidentny odgłos z głowicy.Po wymianie rozrządu na SNR i pompy wody na KWP grzechotanie całkiem ustało.Podejrzewam ,że był luźny napinacz.Niestety nie pozbyłem się wibracji przy określonych obrotach (wymieniłem nawet komplet poduszek silnik /skrzynia na oryginalne fiatowskie).
Nie słyszałem o odpowietrzaniu głowicy ale podejrzewam ,że uszkodzenie hydropopychaczy objawiałoby się raczej poprzez różnego rodzaju odgłosy a nie wibracje.
Co do naszego stukania to raczej słychać to niżej w okolicy bloku silnika także najbardziej prawdopodobna wydaje się być teoria z tłokiem.
Dla ustestymatyzowania ja miałem problemy:
1.głuche stuki - po wymianie kompletu rozrządu spokój a później słyszalne znów w dużo mniejszym stopniu

2.Wibracje i "grzechotanie" z głowicy przy obrotach ok 2500- po wymianie rozrządu dźwięki ustały a wibracja pozostała w zakresie tych samych obrotów.

Nie pomogła zmiana poduszek silnika/skrzyni , efektu nie przyniosły eksperymenty ze zmianą oleju na gęstszy oraz wlewanie różnych specyfików,wykluczony został osprzęt silnika poprzez jazdę bez paska urządzeń pomocniczych.

Co do głuchych stuków to napewno jest coś silnikowego a co do wibracji albo silnik albo skrzynia.

Gdyby udało Ci się rozwiązać problem podziel się na forum,
Pozdrawiam.

P.S

Aha przypomniała mi się rozmowa z forumowiczem Fiata Grande Punto.
Miał identyczne problemy z wibracją co ja a auto nowe i na gwarancji.
Serwis powymieniał mu wszystko a problem był nadal - rozłożyli więc ręce i stwierdzili że tak ma być.
Powrót do góry
rafniedz

Czytelnik



Dołączył: 04 Sie 2011
Posty: 8
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wielkopolska
Posiadane auto: NISSAN Qashqai+2 1.6 AD'09 LPG
Piwa: 2/0
Wysłany: Wto 23 Sie 2011, 11:15
Temat postu:

Re: ( Fiat Idea ) Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM


No dokładnie - denerwujące paskudztwo na maxa....

Nie chciałbym Cię zamęczać tematem - raczej podzielić się spostrzeżeniami - co 2 głowy (i silniki) to nie jed(e)na

Ale wracając do tematu. Zauważyłem że u mnie odgłos jest niesłyszalny na zimno, co więcej zanika bardzo szybko nawet po krótkim postoju. Wraca dopiero po przejechaniu pewnej odległości ale znacznie szybciej niż przy pierwszym nagrzaniu.

Wniosek: to coś co stuka, wolniej się nagrzewa niż stygnie... Wygląda na to że jedynym takim dużym elementem powoli się nagrzewającym jest blok.
Rozgrzewa się dosyć powoli ale stygnie zaraz po wygaszeniu. Ta część ma związek z temp bloku. Mam w domu termometr bezdotykowy więc postaram się pomierzyć temperatury bloku przy których odgłos pojawia się i zanika. Zobaczymy czy da się coś ustalić

Zarówno w ASO jak i mój mech twierdzą że nie jest to hałas od dużych łożysk (na wale) - bo to łomocze konkretnie.

Co więcej: u mnie jak odgłos się pojawi to przy lekkim dodaniu gazu ciągle to słyszę ale z większą częstotliwością - czyli stuki wiążą się z obrotami i temperaturą.

Muszę się jeszcze raz wybrać do ASO Pol-Car bo oni obstawiali napinacz paska urządzeń pomocniczych a tu jawny ZONK.

PS. Mój mech sugeruje że może to być jakiś źle umocowany element osprzętu lub samego silnika. Związek z obrotami i rozgrzaniem jest przez limit obrotów. Kiedy motorek jest rozgrzany schodzi na wolne obroty znacznie niżej niż na zimnym (tzn. pracuje dużo wolniej). Ta teoria trochę mi nie pasuje bo próbowałem na wszelkie sposoby zmusić zimny motor do obniżenia obrotów (powolne ruszanie na wysokim biegu) i wydaje mi się że osiągnąłem tak niską prędkość wału jak na rozgrzanym a mimo tego nie udało się nic usłyszeć co by przypominało wspomniany hałas.

PS2. Czy rozważałeś podniesienie wolnych obrotów w okolice 1000 (normalnie jest ok 800 lub na rozgrzanym nawet mniej) ?
Czy można to zrobić w ustawieniach komputerka ?

PS3. Jakie paski/rolki kupiłeś : ja mam wszystko CONTIL/RUVILLE ?

PS4. Czy robiłeś test na odłączenie 1 cylindra ? Gdzie u licha w tym motorku dojście do świec... fatalne...

Aaaa, zauważyłem jeszcze związek stukania z olejem. Zalałem oplowski GM 10w40 i stuka wyraźnie bardziej niż Mobil 1 10w40. Jakim olejem ty zalewałeś / zalewasz ten motorek ?

Mam nadzieję że Ci nie zamęczam,

Dzięki za pomoc

Rafał
Powrót do góry
rafniedz

Czytelnik



Dołączył: 04 Sie 2011
Posty: 8
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wielkopolska
Posiadane auto: NISSAN Qashqai+2 1.6 AD'09 LPG
Piwa: 2/0
Wysłany: Sro 24 Sie 2011, 11:18
Temat postu:

Nowe obserwacje w/s stuków


Dziś rano dokonaliśmy z mechanikiem i jego pomocnikiem kilku ciekawych obserwacji:

- stukanie nasila się przy rozpędzaniu / hamowaniu wału silnika (przyspieszanie / ciąg lub zwalnianie, zakres obrotów - poniżej 2000)
- osłuch na kijek daje najlepsze rezultaty na kadłubie silnika w okolicy mocowań wału (np. na pompie wody)

Wszystkie znaki wskazują że to luzy na panewkach i to prawdopodobnie głównych

Okazało się że mój mech ma już 1 pacjenta z takim syfkiem: Xsara, salon, ok. 90-100kkm zaczęło się to pojawiać i od 2 lat trwa bez nasilania (właściciel jeździ i obserwuje).

Na moje to może się okazać że luzy są na pasowaniu panewek do korpusu / kadłuba... Może jednak jest to zbytni pesymizm i wymiana panewek załatwi temat.

W każdym razie to nie głowica. Wydaje się natomiast że może to generować drgania i wibracje na silnik i to by potwierdzało Twoje obserwacje.

Póki co będę śmigał na tym co mam a w zamian za to odwiedzę panów w ASO i porozmawiam.

Tymczasem pozdrawiam.

Rafał
Powrót do góry
rafniedz

Czytelnik



Dołączył: 04 Sie 2011
Posty: 8
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wielkopolska
Posiadane auto: NISSAN Qashqai+2 1.6 AD'09 LPG
Piwa: 2/0
Wysłany: Pią 30 Wrz 2011, 10:57
Temat postu:

Nowy wątek


Byłem u innego mechanika i powstała nowa hipoteza:
- ponieważ odgłosy są dopiero po nagrzaniu
- głośność stuków wzrasta wraz z temperaturą oleju
- jakość oleju ma znaczenie (zrezygnowałem z Mobila 1 i na zwykłym półsyntetyku jest gorzej - bardziej wali po rozgrzaniu)

mech postawił tezę że stuki może generowac pompa oleju.

Po obejrzeniu jej budowy (na Allegro sa używki) okazało się że jest ona bezpośrednio na wale mocowana - co uzasadniało by bezpośredni związek prędkości stukania z prędkością obr. silnika.

Jeśli ktoś spotkał się z takim problemem lub go rozwiązał - proszę o info.

Koszt pompy w ASO jest dosyć koszmarny ale używka już nie - tylko czy warto rozgrzebywać i zamieniać ?
Powrót do góry
alton88

Stały Bywalec



Dołączył: 25 Paź 2008
Posty: 144
Skąd jesteś (miejscowość / region): Racibórz
Posiadane auto: Fiat Stilo 1.6 16V LPG
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 07 Wrz 2015, 20:39
Temat postu:

Re: ( Fiat Idea ) Stukanie (głuche) w silniku 1.4 16V 95KM


i jak problem rozwiązany?
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum FIAT Forum Strona Główna -> ( Fiat Idea ) Porady,problemy tchniczne. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Fiat Idea »

Opinie o samochodach Fiat Idea - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Idea ) Porady,problemy tchniczne.


FiatQubo

16 900

2009r.

262 000 km

kujawsko-pomorskie

FiatBravo

13 900

2009r.

230 000 km

śląskie

FiatPanda

9 500

2011r.

219 000 km

pomorskie

FiatTipo

41 900

2018r.

56 000 km

mazowieckie

FiatFreemont

58 900

2013r.

150 000 km

mazowieckie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Mały Fan Klub    Seicento Fanklub    Barchetta Club Polska   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System