Dziś zakupiłem fiata bravo 1.2 16v 2000r. samochód ma przejechane 196 tyś. Zrobiłem nim jakieś 50km od kupna i zapaliła mi się rezerwa podjechałem na stację Lotos'a i zalałem 95 jakieś 9L przejechałem jakieś 5km odstawiłem samochód na parking po jakiś 30 min. wsiadam odpalam i obroty nagle zaczęły falować od 1500 do 2000 tysięcy obrotów i tak jest cały czas... wcześniej utrzymywały się na poziomie 800 obr/min i nie podnosiły się wyżej. dodam iż jak falują te obroty przez jakieś 2 minuty to przez chwile się uspokaja ale obroty stoją koło 1200 obr/min i po chwili znów falują lub jak chwilę stoją przy tych 1200 obr/min wcisnę hamulec lub sprzęgło nagle zaczynają znów falować w przedziale 1500/2000. W czym jest wina ? Myślałem, że coś z paliwem może być nie tak skoro po zatankowaniu tak się zaczęło dziać a wcześniej było ok. Czekam na wasze porady dzięki z góry.
Dołączył: 24 Sty 2011 Posty: 204 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Fiat Brava 1.2 16V x 2 , Carrera 4, SC 899, vectra 1.8 16V, seicento Team Soleil
Piwa: 26/2
Wysłany: Wto 18 Paź 2011, 07:46
Temat postu:
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
witaj kolego
Falujące obroty w silniku 1.2 16V to temat taboo , który wielokrotnie był tu zapewne poruszany...
Generalnie przyczyn jest kilka co potwierdzają sami tzw fachowcy serwisanci tych jednostek na co dzień. Ja sam ostatnio sie o tym przekonałem.
Zaczynasz od tego że ukł. paliwowy tego silnika nie ma tradycyjnego filtra paliwa, tylko sitko przy pompie paliwa w baku. Zassanie osadu, jakiegokolwiek syfku z baku jeżdżąc na rezerwie powoduje że ,,paprochy'' dostaną się do ukł.wtryskowego, a ten filterek przy pompie to masakra, daje mało a jak sie zabrudzi i zapcha to sam się domyśl.
Następnie to brudna przepustnica! zaraz na niej zamontowany jest silniczek krokowy, który z czasem staje się brudnym silniczkiem ,,krokowym'' biegu jałowego. Wszystko to można odpowiednio wyczyścić, a następnie przepustnicę (szczelinę) odp ustawić, a silniczek krokowy zaadoptować za pomocą komputera, scanera itp.
Do tego dochodzi tak że prąd jeżeli masz słaby akumulator oraz zbyt niskie ładowanie to też jest przyczyną pisanych przez ciebie objawów....
Na dzień dobry zanim zaczniesz cokolwiek rozbierać/ wymieniać - zatankuj autko większą ilością paliwa. Mozesz jednorazowo zastosować środek czyszczący ukł. paliwowy/wtryskowy np. STP = 15 zł wlać,pojeździć i zobaczysz. W tym samym czasie spr napięcie akumulatora i ładowanie na wolnych obrotach bez i z obciążeniem, oraz na lekkim gazie też - bo możesz mieć na jałowym biegu cacy ładowanie a po dodaniu gazu (podczas jazdy)np spadek ładowania spowodowany uszkodzeniem alternatora, kontrolka palić się nie musi ! - to już tak off topowo, przy okazji sprawdzisz sobie ładowanie
Jeżeli falowanie nie ustąpi no to pozaostaje faza druga - czyszczenie w/w przepustnicy i od razu silniczka krokowego + ustawienie i adaptacja. Jeśli nie umiesz , nie robiłeś tego to dla bezpieczeństwa,nie zepsucia podjedź do warsztatu i elektromechanika z ,,jajami'' który to umie zrobic jak należy(przy okazji czyszczenie warto wyczyscić i spr map-sensor też ).
Na warsztacie za jednym razem niech spr wtedy świeczki, kable WN i sondę lambda to tak diagno-dodatkowo.
Myślę że po tych zabiegach miejmy nadzieję że te pierwsze wystarczą
problem zniknie....
Na przyszłość - nie jeździj na rezerwie ten układ tego nie lubi - lej do fula i max do połowy wyjeżdżaj paliwo, potem znów do fula tankuj, miej dobry akumulator i odp ładowanie, lej dobrą benzynę ( nie że v-pover czy 98 ) tylko nie na stacjach made by pogwizdowo.
Wszystko to powyżej było przyczyna falowania w kilku bravach i bravo z tymi silnikami. U żony pierw ładowanie na przemian niskie i za wysokie (pęk. obu. alternatora) potem przepustnica i na końcu krokowiec. U kolegi zapchana na wymarciu pompa paliwa, w 3 aucie uszkodzony juz krokowiec i map sensor ...... itp itd
Nie wiem co jeszcze ???? może inni koledzy bardziej siedzący w tym temacie poradza ci jeszcze i lepiej.
Pozdrawiam _________________ Pkt.22
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
Powiem tak, klema od aku. była kompletnie odkręcona i luźno latała przykręciłem oczywiście, po drugie wyregulowałem linkę gazu koło przepustnicy bo strasznie luźna była. Jedna świeca była odkręcona dość ostro i po odkręceniu jej była cała czarna od góry do dołu reszta świec ok. Po zrobieniu tych czynności silnik zaczął pracować normalnie lecz też obroty nie są na poziomie 800 obr/min lecz 1100/1200 zmienia się. Przy odpaleniu obroty skaczą troszkę od 1000 do 1500 obr/min ale to tak z 2 razy podskoczy szybko i wraca do normy. Włączę światła obroty spadają do 800 a jak wciskam pedał gazu obroty podnoszą się do jakiś 1400 obr/min.
Reasumując sprawa z obrotami skaczącymi od 1500 do 2000 zakończona bo juz to się nie pojawia i pewnie to była przyczyna którejś z tych rzeczy niedokręconych co pisałem wcześniej. Ale czemu te obroty są tak wysokie jeszcze ? bo myślę, że powinny być gdzieś właśnie koło 800 jak przy włączonych światłach. Jakieś sugestie?
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
Kolego wymień filtr paliwa, zciągnij dolot i przeciągnij go troszku. Zgaś silnik załuż dolot powietrz odłącz kostkę od przepustnicy i krokowca poczekaj 10 minut i podłącz je spowrotem. Odpal autko bez gazu i pozostaw na obrotach bez gazowania 10/15 minut. W tym czasie komputer dokona adaptacji czujnika przepustnicy. Jeśli nie pomoże to wpadnij na kompa. Pozdrawiam
Dołączył: 24 Sty 2011 Posty: 204 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Fiat Brava 1.2 16V x 2 , Carrera 4, SC 899, vectra 1.8 16V, seicento Team Soleil
Piwa: 26/2
Wysłany: Sro 19 Paź 2011, 17:49
Temat postu:
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
Witaj
Cytat:
Kolego wymień filtr paliwa
W 1.2 16v nie ma filtra paliwa.
Cytat:
dłącz kostkę od przepustnicy i krokowca poczekaj 10 minut i podłącz je spowrotem
Z założonym akumulatorem potem wywali mu najprawdopodobniej tylko błedy -potencjometr przepustnicy, potencjometr silownika biegu jałowego , sterownik silownika b.j
Cytat:
Odpal autko bez gazu i pozostaw na obrotach bez gazowania 10/15 minut. W tym czasie komputer dokona adaptacji czujnika przepustnicy.
Z tego co mi wiadomo Bosch M 1.5.5 adaptuje tylko za pomocą kompa ? _________________ Pkt.22
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
Panowie, jeżeli mam padnięte amorki z przodu to przy kupnie amortyzatorów muszę kupować te sprężyny które są częścią zawieszenia czy mogą zostać stare?
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
nike166 napisał:
Panowie, jeżeli mam padnięte amorki z przodu to przy kupnie amortyzatorów muszę kupować te sprężyny które są częścią zawieszenia czy mogą zostać stare?
nie nie musisz, ale tez radze Ci nie kupowac z firmy GH ani podobnych najtanszych (na przod) mi po 5 mies a drugi po 7 poszedl
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 46 Skąd jesteś (miejscowość / region): Polkowice Posiadane auto: Fiat Bravo 1,4 12v 97r
Piwa: 1/9
Wysłany: Wto 25 Paź 2011, 16:26
Temat postu:
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
A jak się przedstawia sprawa z silnikiem 1,4 12v w jaki sposób adoptuje się silnik krokowy i przepustnice? czy po wyciągnięciu tej wtyczki powstanie jakiś błąd? Zakupiłem interface Fiat Ecu scan Vagkkl+Fiatscan tyle że w wersji demo Ecu silnika jest zablokowane:( Monomotronic MA 1,7,3 injection w programie. Czy zaswiecenie marchewki może byc przyczyną zle zrobioną adaptacją lub wyciągnięciem wtyczki od wtrysku ? miałem z tym problem jakiś czas temu ,wtyczka zle stykała .
Dołączył: 24 Sty 2011 Posty: 204 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Fiat Brava 1.2 16V x 2 , Carrera 4, SC 899, vectra 1.8 16V, seicento Team Soleil
Piwa: 26/2
Wysłany: Pią 28 Paź 2011, 18:34
Temat postu:
Re: ( Fiat Marea ) Bravo 1.2 16v - falujące obroty proszę o pomoc
Cytat:
A jak się przedstawia sprawa z silnikiem 1,4 12v w jaki sposób adoptuje się silnik krokowy i przepustnice
FES działa z 1.4 Monomotronic MA 1,7,3 w wersji z licencją (200zł ), ale wg mnie nie ma pozycji adaptacji, jedynie po przez np. examiner lub diaguna czy tester tech magneti marelli ale mogę sie mylić
czy po wyciągnięciu tej wtyczki powstanie jakiś błąd
jak aku miałeś podpięty wtedy, to może wyskoczyć błąd przepustnicy-biegu jałowego, sterownika b.jałowego itp.
Cytat:
Czy zaświecenie marchewki może byc przyczyną zle zrobioną adaptacją lub wyciągnięciem wtyczki od wtrysku
wyciągnięciem wtyczki raczej tak....
DOBRA dorzucam jeżeli można koleją przyczynę wspólnego problemu, która dziś zdiagnozowali nasi mechanicy.
Przyjechało do nas kilka dni temu Bravo 1.2 16V 2000r po wymianie w ciągu pół roku :
świec, kabli WN, map sensora, krokowca, alternatora, akumulatora, oraz czyszczeniu przepustnicy + rok wcześniej miał wym. wszystkie czujniki = ponad 2500 zł klient wybulił w serwisie....
miesiąc temu autko zaczęło mieć problemu z spadającymi/skaczącymi obrotami z 800-1200-600-500 a finalnie kończyło się na gaśnięciu. Raz na tydzieńsie to pojawiało, po czym drgawki i spadek obr pokazywał sie nawet do kilku razy dziennie... Po krótkich oględzinach....
zatankowaliśmy go po full i dawaj ze sprzętem w drogę. Auto znajomego więc nie było protestów. Co zauważyliśmy : im mniej paliwa w baku tym spadek obrotów i gaśnięcie bardziej się nasilało - to dało naszym do myślenia !!!
No i jest przyczyna - werdykt końcowy : uszkodzony zawór zwrotny przy pompie paliwa - badziew nie do dostania jako część- detal
Nowa pompa 830 zł ASO - BOSCH zamiennik 489-520zł, na szczęście mam znajomka co ma hangar części w b.dobrym stanie do Fiata, Alfy itp makaronów - pompa kpl używka z gwar 100zł .... będzie wymieniona to od razu napisze co i jak się stało. Wcześniej założyliśmy/pożyczoną nową pompkę i objawy od razu znikły (200km drogi i spokój)...
Tak więc kolejny ,, minus'' do kolekcji falujących, spadających, nie równych obrotów możemy zaliczyć. W rozmowie z kolega z Serwisu fiata dowiedziałem się że zdarza sie to rzadziej niż reszta, ale powoduje w/w skutki... _________________ Pkt.22
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Marea ) Silnik iskrowy-układ zapłonowy-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.