Dołączył: 29 Kwi 2008 Posty: 217 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: 1.9 Jtd
Piwa: 2/0
Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 08:40
Temat postu:
Turbo w Jtd a zima??
Witam mam pytanie a mianowicie chodzi o turbo i kiedy ono zaczyna pracować??
zaczyna się zima i silnik trochę dłużej się nagrzewa a nie chcąc zakatować sobie turbo chciałbym wiedzieć w jakim zakresie obrotów bądź tez czy przy większym obciążeniu załącza się turbo...
cieszył bym się z odpowiedzi
Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam
u mnie o ile wiem to sprezarka zaczyna pracowac od okolo 1500-2000 obrotow.ja przez pare minut od ruszenia,daje mu do jakis 2000 obrotow.jak juz sie rozgrzeje do 50% to daje troche mocniej.po skonczonej jezdzie okolo minutowy odpoczynek dla turbinki,w celu jej schlodzenia.
Dołączył: 25 Wrz 2008 Posty: 254 Skąd jesteś (miejscowość / region): Chrzanów Posiadane auto: GRANDE PUNTO 0'8 1.3 MJET oraz GRANDE PUNTO '08 1.4+LPG
Piwa: 1/1
Wysłany: Pon 24 Lis 2008, 23:31
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
klex napisał:
w celu jej schlodzenia.
Nie do końca chodzi o to żeby ją schłodzić, bardziej chodzi tutaj o to, że w momencie jak wyłączysz silnik a turbinka jeszcze pracuje to nie ma smarowania, nalży odczekać żeby sie zatrzymał w momencie jak silnik pracuje i ma smarowanie.
Dołączył: 21 Paź 2008 Posty: 233 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Srebrny FIAT STILO 3D 1.9 JTD 115km '02r
Piwa: 22/40
Wysłany: Sro 03 Gru 2008, 02:44
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
klex napisał:
u mnie o ile wiem to sprezarka zaczyna pracowac od okolo 1500-2000 obrotow.ja przez pare minut od ruszenia,daje mu do jakis 2000 obrotow.jak juz sie rozgrzeje do 50% .
klex- Rozumiem ,że się rozgrzeje silnik i strzałka od temperatury silnika jest na 50%ach ?
Jeżeli tak to nie musisz czeka te parę minut . Możesz jechać i dawać mu do 2000 obrotów podczas jazdy , co za różnica, turbina i tak już się załącza. Więc po co stoisz i czekasz .
Mi w ASO powiedziano ,że turbina rozgrzewana jest olejem .
Więc wskazówka od temperatury silnika nie ma praktycznie znaczenia dla turbiny ,czy silnik jest nagrzany , czy nie . Powiedziano mi że przed jazdą wystarczy odpalić auto i poczekać około 1 min. i turbina powinna już być ciepła, przesmarowana i gotowa , Bo ogrzewa ją olej który nagrzewa sie 3 razy szybciej niż silnik .
A nie użycie turbiny poprzez jechanie pomalutku do rozgrzania się silnika tzn. Strzałka od temperatury silnika stoi w pionie na 50% ( takie porady pojawiały się na forum ) .Jest nie lada wyczynem .Żeby jednak jej nie użyć, bo po zmianie biegu trzeba dodać gazu ,żeby auto nabrało prędkości i obroty podskakują a turbina załącza sie już od 1500obr. No chyba ,że będziemy zmieniać biegi np. 20na/h i wrzucamy 3-ci bieg i na 30na/h 4-ty . To wtedy nie przekroczymy 1500 obr i turbina się nie załączy (bo niby nie może przed jej rozgrzaniem ) no i przy takiej jeździe po około 10 km silnik się już rozgrzeje . Ale taka jazda jest nie komfortowa i nie wiem czy to nie jest katowanie silnika .
Więc jak jest naprawdę ? Rozumiem ,że mimo wszystko nie warto przesadnie gazować zanim ten silnik się jednak nie rozgrzeje ale czy to ma jakieś znaczenie dla turbiny ?
Tak sie składa ze olej rozgrzewa sie dłuzej niz plyn cieczy chłodzącej, oraz i dluzej utrzymuje ciepło...
Co do jazdy - ruszac powoli, nie katowac przez kilka pierwszych km to bedzie dobrze. Chłodzic po jezdzie z min 30sek. Generalnie nikomu nie padła turbina przed 100kkm. Warto tez zmieniac czesciej olej. To determinuje jej skuteczne chlodzenie i smarowanie. _________________ http://STILO.autokacik.pl/
Dołączył: 21 Paź 2008 Posty: 233 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Srebrny FIAT STILO 3D 1.9 JTD 115km '02r
Piwa: 22/40
Wysłany: Pią 05 Gru 2008, 02:57
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
kk napisał:
Co do jazdy - ruszac powoli, nie katowac przez kilka pierwszych km to bedzie dobrze.
Możesz troszkę rozwinąć tą myśl ? Czyli jak mamy jechać przez pierwsze km ? Powili tzn... ?Przecież trzeba na początku też przygazować troszkę , przynajmniej do 2000 obr. żeby zmieniać normalnie biegi .A turbinka załącza się juz od 1500 obr. Więc do ilu obr. max na początku można dawać gazu ?
Nawet gdy temperatura na zewnątrz będzie załóżmy 5 stopni, to też trzeba tak uważać na tą turbinę ? A latem ? Generalnie od jakiej temperatury trzeba rozgrzać najpierw tą turbinę ? Sorki za pytania ,ale są rożne opinnie na ten temat . Jedni mówią tak inni jeszcze inaczej . Więc sam już nie wiem . A wolał bym wiedzieć . By nie uszkodzić tej turbosprężarki .
Pozdrawiam .
Dołączył: 29 Kwi 2008 Posty: 217 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: 1.9 Jtd
Piwa: 2/0
Wysłany: Pią 05 Gru 2008, 07:50
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
dobre pytanie... dlatego też założyłem ten temat... wole delikatnie traktować turbinkę zawsze przedłuży to jej żywotność... ale nie chciałbym popadać w skrajność...
A z postu John'a82 wnioskuję coby nie przykładać tak wielkoiej uwagi na temperaturę płynu chłodniczego bo turbina chłodzona i nagrzewana jest olejem, który szybciej osiąga temperaturę...
Dołączył: 21 Paź 2008 Posty: 233 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Srebrny FIAT STILO 3D 1.9 JTD 115km '02r
Piwa: 22/40
Wysłany: Pią 05 Gru 2008, 13:31
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
Krale napisał:
dobre pytanie... dlatego też założyłem ten temat... wole delikatnie traktować turbinkę zawsze przedłuży to jej żywotność... ale nie chciałbym popadać w skrajność...
A z postu John'a82 wnioskuję coby nie przykładać tak wielkoiej uwagi na temperaturę płynu chłodniczego bo turbina chłodzona i nagrzewana jest olejem, który szybciej osiąga temperaturę...
Ja informację odnośnie nagrzewania oleju i turbiny uzyskałem w ASO . Że to olej ją grzeje a nagrzewa się 3 razy szybciej niż silnik .I że temperatura silnika nie ma za bardzo nic wspólnego z nagrzaniem turbo - ale nie wiem na 100 % czy to prawda .
Ale jak widać inni piszą ,że to nie prawda i opinnie są zbieżne .
Więc do końca to nigdy nie wiadomo . Wiadomo tylko ,że nie wolno "katować" , "zarzynać" na początku . Choć dla mnie to nie jest do końca jasne .
Ja tam będę robił tak , dopiero jak będzie mróz to po zapaleniu auta będę czekał 2/3 min i ruszał w drogę. I mam nadzieję ,ze to wystarczy . Bo przecież nie będe jechał przez pierwsze km z obrotami mniej niż 1500obr bo to męczarnia . Tak samo po zatrzymaniu będę robił 2 min postoju w celu schłodzenia turbo i tyle .
Pozdrawiam
ja wlasnie uskuteczniam taka meczarnie.tzn przez pare kilometrow z obrotami do jakis 1500-2000.ale chyba zaczne od tego,ze zanim rusze w droge to z 2 minuty postoje i w droge.skoro olej turbine grzeje a temp nie ma nic tutaj do rzeczy.
Dołączył: 29 Kwi 2008 Posty: 217 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: 1.9 Jtd
Piwa: 2/0
Wysłany: Pią 05 Gru 2008, 18:31
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
Niestety mój stilon stoi pod chmurką ale dzięki temu wpadłem pewnego razu tamtej zimy (jeszcze nie mając fiata), że niemiło jest jechać w zimnym i nieprzyjemnym samochodzie... w związku z tym robiłem następująco:
na początku (o ile możliwe jest dostanie się do środka bez walki z zamkiem) zapalałem samochód brałem skrobaczkę bądź spray (wygodniejsza metoda) i sobie szybki robiłem przejrzyste... jeśli do tego jest śnieg to jeszcze walka z warstwą puchu pokrywającą samochód (wedle przepisów nie wolno poruszać się zaśnieżonym samochodem), od tak na walce z zimą mija kilka minut a samochód jest już cieplejszy...
Myślę że sprawdzi się przy Stilo może ktoś skorzysta
Pozdrawiam
Dołączył: 28 Sie 2008 Posty: 194 Skąd jesteś (miejscowość / region): Katowice Posiadane auto: Fiat Stilo Multiwagon 1.9 JTD
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 05 Gru 2008, 19:24
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
na początku (o ile możliwe jest dostanie się do środka bez walki z zamkiem) zapalałem samochód brałem skrobaczkę bądź spray ...
To fajne tylko na osiedlu można stać z zapalonym silnikiem nie dłużej ni 2 minuty i odjazd. A w tym czasie to się silnik raczej nie nagrzeje.
A co się tyczy pracy turbiny: turbina jest połączona z wydechem silnika i zaczyna pracę w momencie zapalenia silnika. Nie ma żadnej magicznej klapki co zamyka lub otwiera turbinę. A jak wiadomo temperatura spalin jest wysoka i to od tego się nagrzewa turbina, a olej jest raczej stosowany do smarowania i chłodzenia turbiny niż nagrzewania jej.
I teraz cały szkopuł w tym, żeby nie obciążać za bardzo i za często turbiny w momencie kiedy silnik jest jeszcze "zimny" ponieważ naprężenia termiczne oraz mechaniczne w tak precyzyjnym urządzeniu mogą i na pewno dadzą o sobie znać. A te 1-2 minuty po forsownej jeździe jest po to żeby turbina zmniejszyła obroty i przestygła chłodzona podawanym olejem na tyle, ze po zatrzymaniu silnika olej na panewce nie wyparuje i nie zatrze się oś na której osadzony jest wentylator.
Trochę to zawiłe, ale tak to wygląda z mechanicznego punktu widzenia.
Dołączył: 28 Sie 2008 Posty: 194 Skąd jesteś (miejscowość / region): Katowice Posiadane auto: Fiat Stilo Multiwagon 1.9 JTD
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 05 Gru 2008, 22:22
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Turbo w Jtd a zima??
Niestety nie do wszystkiego są >Niestety nie do wszystkiego są gotowe wzory, tabele i równania. Wiele rzeczy trzeba brać na zdrowy rozsądek. Niestety wiadomo że często zawodzi. Można przyjąć taką zasadę; na rozgrzanym silniku skutki działania turbiny (gwałtowne przyspieszanie) zaczynają się od 3000 obr/min i to właśnie jest duże obciążenie. Tak więc przez 1-2 km od zapalenia zimnego silnika można unikać gwałtownego przyspieszania. Po tym odcinku wszystko się rozgrzeje, obieg oleju będzie zapewniony, czyli wszystko będzie gotowe do pracy i dawania tego do czego było stworzone. Czyli radości.
Nie jest to w żadnej instrukcji. <>Niestety nie do wszystkiego są gotowe wzory, tabele i równania. Wiele rzeczy trzeba brać na zdrowy rozsądek. Niestety wiadomo że często zawodzi. Można przyjąć taką zasadę; na rozgrzanym silniku skutki działania turbiny (gwałtowne przyspieszanie) zaczynają się od 3000 obr/min i to właśnie jest duże obciążenie. Tak więc przez 1-2 km od zapalenia zimnego silnika można unikać gwałtownego przyspieszania. Po tym odcinku wszystko się rozgrzeje, obieg oleju będzie zapewniony, czyli wszystko będzie gotowe do pracy i dawania tego do czego było stworzone. Czyli radości.
Nie jest to w żadnej instrukcji. <, tabele i równania. Wiele rzeczy trzeba brać na zdrowy rozsądek. Niestety wiadomo że często zawodzi. Można przyjąć taką zasadę; na rozgrzanym silniku skutki działania turbiny (gwałtowne przyspieszanie) zaczynają się od 3000 obr/min i to właśnie jest duże obciążenie. Tak więc przez 1-2 km od zapalenia zimnego silnika można unikać gwałtownego przyspieszania. Po tym odcinku wszystko się rozgrzeje, obieg oleju będzie zapewniony, czyli wszystko będzie >Niestety nie do wszystkiego są gotowe wzory, tabele i równania. Wiele rzeczy trzeba brać na zdrowy rozsądek. Niestety wiadomo że często zawodzi. Można przyjąć taką zasadę; na rozgrzanym silniku skutki działania turbiny (gwałtowne przyspieszanie) zaczynają się od 3000 obr/min i to właśnie jest duże obciążenie. Tak więc przez 1-2 km od zapalenia zimnego silnika można unikać gwałtownego przyspieszania. Po tym odcinku wszystko się rozgrzeje, obieg oleju będzie zapewniony, czyli wszystko będzie gotowe do pracy i dawania tego do czego było stworzone. Czyli radości.
Nie jest to w żadnej instrukcji. < do pracy i dawania tego do czego było stworzone. Czyli radości.
Nie jest to w żadnej instrukcji. Jest to tylko i wyłącznie moja zasada do której się stosuję i nie narzekam na problemy z turbiną.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Stilo ) Nadwozie.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.