Dołączył: 08 Gru 2021 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Międzyrzecz/ Lubuskie Posiadane auto: Fiat Siena 1.4 1997
Piwa: 0/1
Wysłany: Sro 08 Gru 2021, 12:31
Temat postu:
[ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Na wstępie witam wszystkich. Nie wiem, czy ktoś tu jeszcze zagląda, ale liczę na Waszą pomoc.
Kupiliśmy dla syna Fiata Sienę 1.4 z 1997 roku. Auto ogólnie w bardzo dobrym stanie, 83 tys. przebiegu, garażowany, itp.
W drodze powrotnej do domu (ok. 20 km) zauważyłem, że auto nie dogrzewa się. Wskaźnik temperatury zatrzymał się na pierwszej wskazówce (1/4 skali). Pomimo tego, z nawiewów leciało dość ciepłe powietrze. Po powrocie zakupiliśmy termostat Magneti Marelli i wzięliśmy się za wymianę (okazało się, że w aucie był oryginał z 1997 roku). Wszystko przebiegło bez problemów. Dolałem płynu, odkręcałem trzy znalezione odpowietrzniki. Samochód pięknie złapał temperaturę, wentylator chłodnicy załączył się. Wszystko pięknie. Niestety okazało się, że z nawiewów leci kompletnie zimne powietrze. Od tamtej pory minęło trzy dni. Codziennie po pracy walczyłem z układem chłodzenia.
- auto zostało przegonione (pięknie uzyskuje i utrzymuje temperaturę na połowie skali),
- ponownie odkręcałem odpowietrzniki, naciskałem na węże, ogrzewanie oczywiście ustawione na full.
- rozebrałem nawiewy. Wszystkie cztery linki pracują prawidłowo. Linka od zaworu nagrzewnicy steruje zaworem. Zawór chodzi bardzo lekko (może za lekko)?
Ogólnie sprawa wygląda tak. Nadal nie ma ogrzewania. Powietrze nie jest nawet letnie. Płynu nie ubywa, nie bulgoce.
Co jest dla mnie dziwne:
- podczas odpowietrzania płyn wydostaje się tylko z odpowietrznika chłodnicy. Odkręcanie dwóch odpowietrzników na wężach nie powoduje wypływu płynu. Dopiero naciśnięcie na grube węże od chłodnicy lub przygazówka powoduje chwilowe wypłynięcie płynu. W ogóle wydaje mi się, że przepływ przez te węże z odpowietrznikami jest znikomy.
- po nagrzaniu, od strony komory silnika oba węże idące do nagrzewnicy są ciepłe (ten bez odpowietrznika nawet gorący), jednak wąż przy zaworku nagrzewnicy jest ledwo ciepły.
Co mogło się stać. Jak wytłumaczyć to, że na otwartym termostacie, gdy silnik się nie dogrzewał ogrzewanie działało, a teraz nie.
1. Uszkodzony zaworek nagrzewnicy? Przecież daje się nim sterować i nagle od wymiany termostatu nie powinien się popsuć?
2. Zapchana nagrzewnica. Może wymiana termostatu spowodowała uwolnienie jakichś nieczystości, ale płyn był klarowany.
3. Zapowietrzona nagrzewnica. To wydaje mi się najbardziej prawdopodobne, ale co jeszcze mogę zrobić aby ją odpowietrzyć?
Ps. Przeczytałem wszystkie znalezione posty na ten temat, ale żadna z metod nie pomogła.
Bardzo proszę o pomoc.
Ostatnio zmieniony przez akm1997 dnia Nie 27 Lis 2022, 13:35, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 08 Gru 2021 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Międzyrzecz/ Lubuskie Posiadane auto: Fiat Siena 1.4 1997
Piwa: 0/1
Wysłany: Pią 10 Gru 2021, 14:10
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Dziękuję za opinię. Wydaje się jak najbardziej możliwa. Tylko dlaczego zaszkodziła jej wymiana termostatu? Może uwolniły się wówczas jakieś zanieczyszczenia?
Ale już mniejsza o to, jak spróbować ją udrożnić bez wyciągania? Środki do czyszczenia chłodnic, czy może sprężonym powietrzem przepchać płyn lub wodę?
Dołączył: 06 Gru 2009 Posty: 1512 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Gr.C4Picasso 1,6HDi, Freelander 1.8; Ulysse2,0; Idea 1,4
Piwa: 103/3
Wysłany: Pią 10 Gru 2021, 23:53
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
proponuję,
zdjąć węże z króćców nagrzewnicy, na zasilanie podpiąć alernatywny zewnętrzny przewód przelewowy aby nie "utopić" silnika , do powrotnego króćca podpiąć przewód z wodą pod ciśnieniem - czyli płukanie odwrotne
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 1199 Skąd jesteś (miejscowość / region): małopolska Posiadane auto: seat alhambra 1,9 tdi 115KM 2003r......fiat punto I benzyna 99r
Piwa: 87/2
Wysłany: Sro 15 Gru 2021, 12:48
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
możliwe też, że jest uszkodzony zawór zamykający-sterujący,
w końcu jest to leciwa nagrzewnica.
W czasie płukanki prawda wyjdzie na wierzch,
jeżeli nie będzie przepływu, to obstawiam uszkodzony zawór.
pozdro _________________ pomoc na forum,
mile widziana
i bardzo wskazana
Dołączył: 08 Gru 2021 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Międzyrzecz/ Lubuskie Posiadane auto: Fiat Siena 1.4 1997
Piwa: 0/1
Wysłany: Pon 03 Sty 2022, 20:50
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Witam ponownie po dłuższej przerwie. Ogrzewania jak nie było, tak nie ma, ale dzisiaj znalazłem czas, aby zrobić kolejne testy.
1. Na początku odłączyłem od strony silnika węże idące do nagrzewnicy. Najpierw przedmuchałem sprężonym powietrzem od tyłu, tj. od strony powrotu z nagrzewnicy, aby ew. ją udrożnić. Okazało się, że nie była w żaden sposób zapchana. Wydmuchaną wodę zebrałem do pojemnika i było tam tylko kilka drobinek wielkości ziaren piasku. Po wydmuchaniu wody dalej leciało już powietrze. Co dziwne przymykanie ogrzewania nie powodowało jakiegoś widocznego ograniczenia przepływu.
2. Podłączyłem węże, napełniłem i odpowietrzyłem układ. Tym razem po osiągnięciu temperatury wąż "do nagrzewnicy" był już gorący, niemalże parzył. Wąż "z nagrzewnicy" był powiedzmy bardzo ciepły. Wydawać by się mogło, że wszystko powinno być ok, jednak ogrzewania jak nie było tak nie ma. Mierzyłem nawet temperaturę w nawiewach i temperatura zarówno na ogrzewaniu ustawionym na zimne jak i ciepłe była bez zmian (ok. 15C, przy temp zewn. ok. 10 C). Odkręcałem też odpowietrzniki i tym na wężu "do nagrzewnicy" wypływała woda, tzn. cały był napełniony wodą, ale na tym z nagrzewnicy, lekki przepływ wody był widoczny tylko wewnątrz węża. Woda nie wypływała przez odpowietrznik, jedynie minimalnie wypływała po "przygazówce".
3. Po ostygnięciu (i przy zamkniętym termostacie) zrobiłem kolejny test. Odłączyłem wąż idący od termostatu do nagrzewnicy i na silniku pracującym na wolnych obrotach wypływ wody był, ale minimalny. Można było zatrzymać go przytykając palec. Uwieczniłem to na zdjęciu. Po zgaszeniu odłączyłem i drugi wąż i sprawdziłem sprężonym powietrzem przepływ przez nagrzewnicę w kierunku zgodnym z przepływem i również był niezakłócony.
Mam do Was takie pytania.
1. Czy to istotnie może świadczyć o uszkodzeniu pompy wody? Przepływ niby jest, ale jakiś taki niemrawy. Zaznaczam jednak, że samochód nie przegrzewa się i prawidłowo trzyma temperaturę (był w trasie ok. 70 km, chociaż jak wiadomo upałów teraz nie ma). Załączam zdjęcia pompy wody. Wygląda mi na oryginalną.
2. Skonsultowałem drożność nagrzewnicy z miejscowym mechanikiem i w jego opinii, to że jest przez nią przepływ o niczym nie świadczy, bo jak powiedział drożne mogą być 1-2 kanaliki np. z dziesięciu, co kwalifikuje ją do wymiany. Czy ona jest tak zbudowana? Ze zdjęć nagrzewnicy w necie wynika, że dopływ i wypływ jest z tej samej strony, więc bardziej mi pasuje, że w niej jest pojedyncza wężownica, niż tzw. kolektor zimny i gorący i kilka-kilkanaście połączeń między nimi.
Ps. Przesyłam również zdjęcia paska, który wydaj mi się bardzo wąski w stosunku do kół zębatych. Czy taki ma być? Pasek jest firmy Dayco, więc był już wymieniany. Jest nalepka, że był wymieniany przy stanie 63 tys. Obecnie jest. ok 84 tys. Jednak data jest nieczytelna. Może być 2014 rok.
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 1199 Skąd jesteś (miejscowość / region): małopolska Posiadane auto: seat alhambra 1,9 tdi 115KM 2003r......fiat punto I benzyna 99r
Piwa: 87/2
Wysłany: Sro 05 Sty 2022, 20:15
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
witam....
tak...słaba pompa wody, również może powodować kłopoty z ogrzewaniem.
przy wymianie paska rozrządu zaleca się też wymienić pompę wody..
więc przy najbliższej wymianie rozrządu (a wygląda że trzeba będzie to zrobić niebawem) wymienił bym również tą pompę.
jednak zanim bym się zabierał za pompę to wcześniej ostro bym popróbował jeszcze ze sterowaniem nagrzewnicy.
kolejna sprawa odpowietrzanie układu chłodzenia...
przy odpowietrzaniu i układzie wyposażonym w odkręcane odpowietrzniki(niektóre samochody nie mają takowych)
dobrze jest postawić auto tak, żeby tył pojazdu był trochę niżej niż przód (metodyka odpowietrzania kaloryferów )
wtedy powietrze z układu, wypychane jest w kierunku przodu pojazdu..-chłodnicy
zanim jednak to zrobisz to zapoznaj się z tym postem:
https://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=51007
w powyższym poście był problem odwrotny tj. ciągłe grzanie,
co za różnica grzanie.. czy zimne powietrze
kiedy odpowiada za to niesprawność zaworu nagrzewnicy,
jak wynika z postu bardzo słabą stroną sieny i palio,
są liche elementy sterowania nagrzewnicą i jest za to odpowiedzialnych kilka rzeczy.
przed włączeniem silnika i otwartej nagrzewnicy solidnie odpowietrzyć układ !!!
a na koniec jeszcze jeden post jak się dobrać do tego zaworu,
który może być najzwyczajniej zepsuty...
https://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=52463 popatrz szczególnie na posty "limak 1231"
mam również pytanie...czyli przy prawidłowo zagrzanym silniku, jaką pokazuje ci temperaturę na wskaźniku.. chodzi mi ile to stopni celsjusza , bo powinno być +/- 90 stopni
pozdro _________________ pomoc na forum,
mile widziana
i bardzo wskazana
Naklejka informacyjna z wypisanym przebiegiem to zwykle tyczy się paska zębatego napędu rozrządu bo to bardzo ważne, Nie spotkałem się z tym aby ktokolwiek sobie głowę zawracał wieloklinowym. Zwykle ten ostatni jest wymieniany (lub powinien być) częściej, wraz z częstą wymianą alternatora.
Proszę to jeszcze sprawdzić.
Nagrzewnica może być zatkana, gdy ktoś przed sprzedażą dosypał czegoś do uszczelnienia układu (np. chłodnicy) zamiast drogiej wymiany na nowy. To zatyka nie tylko nieszczelności ale wszystko na swojej drodze. Jedyny sposób by to sprawdzić to ją wyjąć i podłączyć "na krótko". [cenzura] to jest. Naprawa- wymiana na nową. Tego się raczej nie da już wypłukać.
Mam tylko nadzieję że wiatrak wentylacji jest sprawny bo jak nie ma nawiewu to i grzanie nie będzie wyczuwalne.
Dołączył: 08 Gru 2021 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Międzyrzecz/ Lubuskie Posiadane auto: Fiat Siena 1.4 1997
Piwa: 0/1
Wysłany: Nie 09 Sty 2022, 17:33
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Dziękuję za pomoc.
gori napisał:
mam również pytanie...czyli przy prawidłowo zagrzanym silniku, jaką pokazuje ci temperaturę na wskaźniku.. chodzi mi ile to stopni celsjusza , bo powinno być +/- 90 stopni
Ujmę to tak. Wskazówka istotnie jest "na środku"
po rozgrzaniu na wolnych obrotach. Po dalszym gazowaniu wzrasta powiedzmy do 95C, zanim włączy się wentylator. Z kolei po ruszeniu temp. spada do ok. 85C. Jednym słowem wskazówka nie stoi na 90C jak w VW.
Co do pytań kolegi "majas.wa" to na zamieszczonym zdjęciu jest zębaty pasek rozrządu, który wydał mi się bardzo wąski w porównaniu do kół zębatych.
Na innym zdjęciu jest pompa wody, oczywiście wraz z alternatorem napędzana odrębnym paskiem wielorowkowym. Wentylator nawiewu oczywiście sprawny i włączony. Takie mam teraz przemyślenia, że skoro woda z rurki przy termostacie ledwo wypływa, to jak ma być przepychana do góry i potem przez nagrzewnicę. Z kolei zawór nagrzewnicy również jest podejrzany. Zastanawiam się od czego zacząć, od zaworu, czy wymiany pompy, bo czasu żeby przy tym przysiąść mam ledwo raz w tygodniu.
Dziękuję za pomoc.
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 1199 Skąd jesteś (miejscowość / region): małopolska Posiadane auto: seat alhambra 1,9 tdi 115KM 2003r......fiat punto I benzyna 99r
Piwa: 87/2
Wysłany: Pon 10 Sty 2022, 16:54
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
witam...
ta temperatura 95....85 jest jak najbardziej prawidłowa i wystarczająca.
czujnik tak właśnie pracuje, na wyższej temperaturze włącza a jak schłodzi to wyłącza.
Zresztą na obudowie czujnika, powinna być wybita charakterystyka jego pracy.
Według mnie na obecną chwilę jest dobrze z tym czujnikiem.
Od czego zacząć naprawy?....myślę że od tego z czym ci będzie łatwiej...
zrobisz jedno.. a jak nie będzie poprawy to zrobisz drugie.
bo w tej chwili to trochę takie wróżenie z kart...
zanim bym się brał za pompę, to chyba wcześniej spróbował bym z tym zaworem co opisuje limak...w linku który ci podesłałem.
pozdro _________________ pomoc na forum,
mile widziana
i bardzo wskazana
Dołączył: 08 Gru 2021 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Międzyrzecz/ Lubuskie Posiadane auto: Fiat Siena 1.4 1997
Piwa: 0/1
Wysłany: Wto 25 Sty 2022, 20:13
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Witam. Telenoweli ciąg dalszy. W wolnej chwili postanowiłem wymontować zawór w nagrzewnicy (w razie czego miałem już zakupiony nowy na wymianę). Podczas demontażu sytuacja jak w reszcie samochodu, tj. fabryczne opaski zaciskowe świadczące, że nic tam nie było rozbierane. Po wymontowaniu zaworu okazało się, że... jest on całkowicie sprawny. Tzn. zamknięty jest całkowicie szczelny, a otwarty jest otwarty (widać nawet przelot). Po ściągnięciu podpiąłem sprężarkę pod jeden z węży w komorze silnika i z nagrzewnicy bez problemu wydmuchało resztę wody. Z kolei po zaślepieniu wyjść nagrzewnicy, nie było słychać żadnego żadnego syczenia świadczącego o jej nieszczelności (wiem, że aby to stwierdzić dziura w nagrzewnicy musiałaby być naprawdę duża).
Na zdjęciach zawór od strony oznaczeń, zawór zamknięty i zawór otwarty.
Tak więc w kolejnym kroku chyba zabiorę się za wymianę pompy wody (na razie bez rozrządu).
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 1199 Skąd jesteś (miejscowość / region): małopolska Posiadane auto: seat alhambra 1,9 tdi 115KM 2003r......fiat punto I benzyna 99r
Piwa: 87/2
Wysłany: Pią 28 Sty 2022, 15:37
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
i super robota...
nowego doświadczenia więcej..
no to teraz, tak jak napisałeś została pompa wody do zrobienia
pozdro _________________ pomoc na forum,
mile widziana
i bardzo wskazana
Dołączył: 06 Gru 2009 Posty: 1512 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Gr.C4Picasso 1,6HDi, Freelander 1.8; Ulysse2,0; Idea 1,4
Piwa: 103/3
Wysłany: Pon 31 Sty 2022, 00:20
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Cytat:
to teraz, tak jak napisałeś została pompa wody do zrobienia
a co jak z nową pompą będzie podobnie ?
choć może jakby ? udało się lepiej odpowietrzyć ? - to może byłby sens , ale ....
nie widać na zdjęciach więcej przewodów istotnej instalacji, ale już tych widać, że jakieś symulacje zrobić można
jak ktoś napisał; wymiana termostatu pompie zaszkodzić nie powinna -zwłaszcza takiej
Dołączył: 08 Gru 2021 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Międzyrzecz/ Lubuskie Posiadane auto: Fiat Siena 1.4 1997
Piwa: 0/1
Wysłany: Pon 31 Sty 2022, 14:30
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
dociekliwy napisał:
Cytat:
to teraz, tak jak napisałeś została pompa wody do zrobienia
a co jak z nową pompą będzie podobnie ?
choć może jakby ? udało się lepiej odpowietrzyć ? - to może byłby sens , ale ....
nie widać na zdjęciach więcej przewodów istotnej instalacji, ale już tych widać, że jakieś symulacje zrobić można
jak ktoś napisał; wymiana termostatu pompie zaszkodzić nie powinna -zwłaszcza takiej
Więc co, jeżeli nie pompa? Wiem, że cały czas wisi w powietrzu wymiana nagrzewnicy. Jednak w w poprzednich postach opisałem coś, co jest dość dziwne dla mnie. Chodzi, o to, że przy zimnym silniku (i sprawnym, a więc zamkniętym termostacie) odpiąłem wąż prowadzący od termostatu w kierunku małego obiegu, a więc tego obiegu, w który w tym momencie powinno być tłoczona cała woda. Zauważyłem, że ciśnienie było takie, że woda ledwo wypływała. Delikatne przytknięcie kciukiem zupełnie zamykało przepływ, więc o przepchaniu wody przez nagrzewnicę chyba też nie może być mowy. Skądinąd nie wiem dlaczego pomimo tego samochód się nie "grzeje". Czy może przepływ przez duży obieg jest łatwiejszy? Zdecydowanie grubsze przewody?
Dołączył: 06 Gru 2009 Posty: 1512 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Gr.C4Picasso 1,6HDi, Freelander 1.8; Ulysse2,0; Idea 1,4
Piwa: 103/3
Wysłany: Pon 31 Sty 2022, 15:04
Temat postu:
Re: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) [ROZWIĄZANIE] Siena 1.4 po wym. termostatu znikło ogrzewanie
Cytat:
Wiem, że cały czas wisi w powietrzu wymiana nagrzewnicy. Jednak w w poprzednich postach opisałem coś, co jest dość dziwne dla mnie. Chodzi, o to, że przy zimnym silniku (i sprawnym, a więc zamkniętym termostacie) odpiąłem wąż prowadzący od termostatu w kierunku małego obiegu, a więc tego obiegu, w który w tym momencie powinno być tłoczona cała woda. Zauważyłem, że ciśnienie było takie, że woda ledwo wypływała. Delikatne przytknięcie kciukiem zupełnie zamykało przepływ, więc o przepchaniu wody przez nagrzewnicę chyba też nie może być mowy. Skądinąd nie wiem dlaczego pomimo tego samochód się nie "grzeje". Czy może przepływ przez duży obieg jest łatwiejszy? Zdecydowanie grubsze przewody?
zakładam, że pasek napedzający pompę napięty
dobrze dedukujesz - skutki silnika projektowanego na dobrze ciepły klimat, ale błąd jeśli auto trafia do "pólnocnej " Europy, jeśli jeszcze spotka się z trochę nieszczelnym termostatem -choć nowym
(kiedyś przed montażem termostatu na nowy w Bravie sprawdzałem -przy zamkniętym przepuszczał )
ale widzisz sam jaka średnica przewodu powrotnego przed kroćcami i za nimi - taka sama dalej do pompy
więc zdław / zacisnij na próbę dwa przewody -gruby od dołu chłodnicy i drugi powrót z podgrzewania kolektora dolotowego -
to powinno wymusić lepsze tłoczenie na zasilaniu nagrzewnicy i zasysanie z powrotu nagrzewnicy zatem poprawi obieg ciepłego płynu w nagrzewnicy , to powinno poprawić warunki odpowietrzania nagrzewnicy
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Palio & Fiat Siena ) Układ chłodzenia
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.