Witam kolegów!
mam brawa 1.2 16v od niedawna i pojawil sie problem z wentylatorem może juz był ale mi zdarzyło sie to pierwszy raz a mianowicie po dłuższej jeżdzie silnik nagrzany do normalnej temperatury po powrocie do domu gasze silnik w garazu a tam robi się kałuza płynu chlodniczego pod zbiorniczkiem wyrównawczym płyn wylatuje korkiem syczy .Po wystygnięciu silnika dolałem 0.3 l płynu tyle wyleciało odpalam silnik wszystko ok ale grzeje go do max temperatury pracy jest ok nic sie nie dzieje załączył sie wentylator raz po chwili znowu więc gasze silnik a wraz z nim przestaje chodzić wentylator i zaczyna przybywać płynu chce wykipieć jak mleko z garnka gdy sie gotuje (oczywiśćie na zgaszonym silniku)wtym momencie odpalam silnik i odrazu włącza sie wiatrak i poziom płynu wraca do normy wystarczy jak podmucha wiatrak żeby było ok .Moje pytanie a raczej spostrzeżenie to to że wiatrak chodzi u mnie tylko wtedy gdy pracuje silnik a jak zgaszony to nie a w drugim aucie jakie posiadam wentylator potrafi sie włączyc jak silnik jest zgaszony nawet minute po zgaszeniu zwłaszcza w upalne dni i chodzi aż wystudzi chłodnice i w brawce też chyba tak powinno być więc co może być przyczyną czujnik temperatury czy może jakiś który reguluje prace wiatraka .Proszę posiadaczy brawki o podpowiedz jaka powinna być prawidłowa praca wiatraka jaką czy chodzi na zgaszonym silniku i co może być walnięte u mnie jesli ktoś miał podobny przypadek oczywiscie uszczelke pod głowicą wykluczam bo nie ma przedmuchów do plynu ,nie dymi oleju nie przybywa tylko ten wentylator coś nie tak
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 89 Skąd jesteś (miejscowość / region): kraków Posiadane auto: fiat marea weekend 1,9 jtd 2001r
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 07 Mar 2009, 23:14
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) Wentylator chłodnicy.
o ile pamietam to jest za schowkiem po lewej lub na wprost pzrzekaźnik który ma trzymać chwile po zgaszeniu ale Ty chyba masz tez jakiś inny problem bo to trzymanie to jest kilka lub kilkanascie sec. i nie powinno być z tego powodu prblemu z płynem i ciśnieniem w zbiorniczku .przeciez tez mozesz go potrzymac chwile .na wolnych obr. przed zgaszeniem
Posiadane auto: Fiat, Marea ELX 1.6 16V, 1996r Opel corsa 1.4i,1993r
Piwa: 1/0
Wysłany: Nie 08 Mar 2009, 14:37
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) Wentylator chłodnicy.
Hej.. Wydaje mi się że musisz mieć coś z elektryką, bo u mnie w marysi i w corsie wentylator pracuje nawet po wyłączeniu silnika, oczywiście jak jest rozgrzany, schłodzi płyn i się wyłączy. Pozdr.
W seacie też tak mam że jak nagrzany to pochodzi wentylator przez chwile i sie wyłączy a ten mechanik co u niego byłem mówi że we fiacie się nie włącza wentylator po wyłączeniu silnika może on też wie tyle co ja na temat elektryki
pozdrawiam
Dołączył: 15 Paź 2008 Posty: 134 Skąd jesteś (miejscowość / region): Gniezno Posiadane auto: Brava 1,2 16V HSX + LPG, Marea Weekend 1.9JTD HSX 2000 rok, obecnie Fiat Stilo kombi Dynamic 1.6 16V+lpg 2003r i Ford Fiesta 1.3 benz 2000r.
Piwa: 9/0
Wysłany: Sob 18 Kwi 2009, 20:06
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) Wentylator chłodnicy.
Witam,
w sumie to nikt nie odpowiedział na pytanie czy wiatrak w bravie powinien chodzić po wyłączeniu zapłonu czy też po przekręceniu kluczyka kończy się możliwość jego pracy.
W mojej bravie 1,2 16V z klimatyzacją wiatrak przestaje się kręcić kiedy wyłączę zapłon - silnik.
Po za tym mam jeszcze pytanie czy wentylator ma jakieś dwie prędkości obrotów? Bo u mnie się dość często włącza i stosunkowo wolno się kręci. Miałem kiedyś w Golfie III 1,9GTD wentylator co miał dwie prędkości obrotów ale tutaj nie zauważam załączenia się drugiego biegu. Może ktoś wie po ilu cyklach wolnej pracy powinien załączyć się drugi bieg (jeśli takowy jest)?
Wiemy już że w Mayśce są dwu-biegowe wentylatory a w Bravkach??
Dołączył: 22 Cze 2007 Posty: 46 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łowicz Posiadane auto: Leon 2 1.6 BSE
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 19 Kwi 2009, 07:58
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) Wentylator chłodnicy.
U mnie tez się kręcił po wyłączeniu silnika. Też bym stawiał na korek, przynajmniej lepiej od tego zacząć, nie jest drogi. _________________ Wcześniej CC , Bravo 1.4, Lantra 1.6, Lanos 1.6
Dołączył: 23 Sty 2009 Posty: 401 Skąd jesteś (miejscowość / region): Ostrow Wielkopolski Posiadane auto: Renault Vel Satis 3.5
Piwa: 10/7
Wysłany: Pon 20 Kwi 2009, 20:48
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) Wentylator chłodnicy.
wentylator powinien chodzic po wylaczeniu zaplonu jesli silnik jest mocno rozgrzany. Jesli nie dziala po wylaczeniu zaplonu to o ile dobrze pamietam przekaznik jest walniety (temat poruszany na forum mozesz sprawdzic dokladnie za pomoca opcji "szukaj") a jesli chodzi o dzialanie wentylatora to sa w bravach montowane takie ktore mialy 2 biegi szybszy i wolniejszy (temat rowniez opisywany na forum opcja "szukaj")
witam ponownie kolegów
chciałbym tylko zaznaczyc że my z kolegą posiadamy brawki z silnikiem 1.2 16v i w tych modelach nie pracuje nam wentylator po zgaszeniu silnika i nie wiemy czy to normalne w tych modelach czy u nas coś walło ja narazie dałem sobie z tym spokój żaden mechanik mi nie odpowiedział i jest jak jest zapalony chodzi zgaszony nie zobaczę co będzie sie działo gdy przyjdą upały
pozdrawiam
Dołączył: 15 Paź 2008 Posty: 134 Skąd jesteś (miejscowość / region): Gniezno Posiadane auto: Brava 1,2 16V HSX + LPG, Marea Weekend 1.9JTD HSX 2000 rok, obecnie Fiat Stilo kombi Dynamic 1.6 16V+lpg 2003r i Ford Fiesta 1.3 benz 2000r.
Piwa: 9/0
Wysłany: Wto 21 Kwi 2009, 23:37
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) Wentylator chłodnicy.
Hej kolega irman.
A czy masz może klimatyzację?
Ja byłem dzisiaj u zaprzyjaźnionego elektryka. I u mnie jest wentylator dwu-biegowy a drugi bieg załącza się dopiero przy temperaturze około 96 stopni. Wolne obroty są jak najbardziej poprawne gdyż częstotliwość załączania się wentylatora jest duża. Poza tym u mnie nie ma być podtrzymania pracy wentylatora i nie jest walnięty żaden przekaźnik, tranzystor itp ustrojstwa gdyż po prostu go tam nie ma i nie było w obwodzie.
Jedyne wskazanie jest takie, że jeśli wentylator jest włączony to nie należy wyłączyć silnika, gdyż wtedy ciecz ma się schłodzić a praca silnika zapewnia prawidłowy jej obieg w układzie - pomoże tutaj pompa wody w zrozumieniu.
Tak na marginesie rzadko kto stosuje zasadę że silnik powinien się uspokoić po wykonanej pracy, tzn. wyrównać ciśnienie oleju i innych pracując chwilkę na wolnych obrotach przed wyłączeniem i dotyczy to nie tylko silników Diesla ale wszystkich.
Pozdrawiam i życzę spokojnego użytkowania Bravki z wyłączającym się wentylatorem.
cześć !
dzięki za podpowiedz odnośnie wentylatora. Ja klimy nie mam i nie bede już drążył tematu wentylatora skoro ma być tak jak jest jeszcze raz dzięki
cześć !
dzięki za podpowiedz odnośnie wentylatora. Ja klimy nie mam i nie bede już drążył tematu wentylatora skoro ma być tak jak jest jeszcze raz dzięki
przepraszam ,ze sie wtrace, ale ktos tu jest w bledzie.
1. w kazdym samochodzie produkowanym po ktorymstam roku (nie pamietam dokladnie, ale byl to z serii199x) jest wbudowane zabezpiecznie, ktorego jedna z funkcji jest chlodzenie cieczy po ustaniu pracy silnika. pod warunkiem, ze sie nie ma wiatraka na wiskozie (np bmw serii 3 do 97 roku bez klimy), to wiatrak powinien chodzic az do chwili, gdy temperatura cieczy spadnie do okreslonej przez producenta (da sie to ustawic w komputerze, zazwyczaj 96 i 98, choc sa wyzsze - niektore vw).
2. jesli chodzi o korek, to masz w porzo. wlasnie jego funkcja jest wypuszczanie nadmiaru cisnienia, jesli cos jest nie tak. skoro kotluje ci sie woda/plyn, to korek powinien sie rozszczelnic.
3. po zatrzymaniu silnika drastycznie rosnie cisnienie w ukladzie chlodzenia. jesli ciecz jest rogrzahna nalezycie, to poinna byc schlodzona, inaczej rozwali jakis element ukladu (najczesciej kable z plynem). od tego wlasnie jest kortek, by jej na to nie pozwolil.
4. wiatraki dubiegowe sa montowane w modelach z klima (jesli ktos ma taki bez klimy, to a. po stluczce mu wlozyli inne bebechy; b. kupil fure zle skladana). generalnie jesli nie ma klimy, to nie powinen miec wolnego biegu. wolny bieg jest jedynie do zmniejszania cisnienia freonu przy wlaczonej klimie. polecam tescik: mroz -30, wlaczamy fure i klime. wiatrak zasuwa na wolnych oborotach? wszystko prawidlowo, jego zadaniem jest zmniejszyc cisnienie freonu, a nie temperature silnika. niestety robi to takze. taka wada furek z polaczonym ukladem chlodzenia silnika i chlodzenia ukladu klimatyzacji.
Ja mam Bravę 1,2 16V i też wentylator wyłącza się po zgaszeniu silnika. Ostatnio właśnie się zastanawiałem nad tym czy to normalne czy nie, widzę że opinie są sprzeczne... Niech wypowiedzą się inni posiadacze modelu z tym silnikiem, może to rzeczywiście normalne w tym pojeździe.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Brava ) Układ chłodzenia
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.