Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 793 Skąd jesteś (miejscowość / region): Będzin woj. śląskie Posiadane auto: Stilon 2004 JTD 115 180tys
Piwa: 28/2
Wysłany: Pon 12 Lip 2010, 10:11
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
Maciek to samo usłyszałem od profesora wykładającego na UŚ w Katowicach z wydziału Budowa maszyn i pojazdów Mechanicznych.
Dlatego napisałem powyżej post ze sprzecznością stosowania oleju półsyntetycznego do JTD _________________ Z poważaniem
Co do czystości olejów. Patrząc na to że opary z odmy idą do komory spalania zawsze lepszym będzie olej o wyższej klasie czystości niż o niższej.
Pozdrawiam _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Pon 12 Lip 2010, 13:07
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
Tymasz Multijeta więc tutaj nie ma co dyskutować - pełny syntetyk 5W40 lub 0W40 z przeznaczeniem do diesla _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
mój kolega ma multiple 1.9 jtd 105 KM i leje od kilku lat lotos 10W40 a obecnie ma przejechane 300 tyś. i zero dolewek i kłopotów. I moim zdaniem ,aż takie wnikanie szczegółowe w zawartość oleju nikt absolutnie na codzień się nie bawi tylko kupuje renomowany olej 5 lub 10W i tyle. A tutaj zapisano już tomy na temat "szlachetności olei"
mój kolega ma multiple 1.9 jtd 105 KM i leje od kilku lat lotos 10W40 a obecnie ma przejechane 300 tyś. i zero dolewek i kłopotów. I moim zdaniem ,aż takie wnikanie szczegółowe w zawartość oleju nikt absolutnie na codzień się nie bawi tylko kupuje renomowany olej 5 lub 10W i tyle. A tutaj zapisano już tomy na temat "szlachetności olei"
możesz mieć racje. Silniki JTD to woły robocze, bardzo solidne żelastwo. Subaru to małe lekkie aluminiowe silniki i ogromna moc, i wtedy ma to ogromne znaczenie.
z drugiej trony motul kosztuje 150 pln za 5l więc czemu nie
Pozdrawiam _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
...Jest jeden post w sieci, pisany w Twoim stylu i podpisany "m-156", czy to Twój post ?. Bo w sprawie ciśnienia, z tego postu wynika coś przeciwnego niż tutaj piszesz.
...
Możesz pokazać różnice, bo ja wręcz widzę jednakowe zdania:
"Im niższa lepkość tym lepsza pompowalność a co za tym idzie olej szybciej dotrze do węzłów tarcia."
"Im niższa lepkość kinematyczna tym lepsza pompowalność oleju (czyli dociera on szybciej do węzłów tarcia), .."
Co do przenikania przez uszczelnienia i utrzymywania cisnienia to wszystko zależy od konstrukcji silnika i akurat silnik JTD 1,9 8v 115KM jest przystosowany do oleju syntetycznego 5W40, a ciśnienie któtre musi utrzymywać w układzie na biegu jałowym wynosi 0,1-0,15 MPa (1-2,5bara) Stosowanie oleju syntetycznego 5W40 przy turbinie ze zmienną geometria jest więcej niż zalecane.
Niedomówienia, niedopowiedzenia, celowa nadinterpretacja, ja napisałem "olej za rzadki", Ty odpisujesz podając masę właściwą, chociaż dobrze wiedziałeś o co chodzi. Dalej ja napisałem o możliwym problemie z utrzymaniem ciśnienia, Ty napisałeś że nie będzie problemu, przebiegle pisząc "podczas rozruchu" chociaż wiesz że piszemy o normalnej eksploatacji. Dalej, na tym forum "auto-świat" napisałeś że stosowanie oleju o niższej lepkości może powodować problemy z utrzymaniem właściwego ciśnienia, tutaj już na to nie zwracasz uwagi a piszesz że JTD jest przystosowany do 5W40 (z tym się zgadzam) ale problemem dotyczył 0W40. Także dobrze wiemy o co chodzi ale koniecznie chcemy postawić na swoim .
Jeszcze raz napiszę swoje zdanie w temacie stosowania 0W40. Producent do Fiata Stilo JTD 115KM zalecił olej 10W40 lub 5W40, a warunkach zimowych poniżej -5 st.C tylko olej 5W40. Stosowanie oleju 0W40 w warunkach letnich może spowodować problem obniżonego ciśnienia smarowania na rozgrzanym silniku, szczególnie na biegu jałowym. Jeżeli do tego silnik jest po dużym przebiegu, posiada luzy, ciśnienie to może być dodatkowo obniżone poniżej wartości granicznej zapewniającej właściwe smarowanie np. rozkręconej turbosprężarki. Oczywiście ryzyko stosowania 0W40 jest trudne do określenia ale skoro producent zaleca 10W40, to jest to duża różnica w stosunku do 0W40. _________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
każdy xw40 przy nagrznym silniku jest tak samo lepki po to to oznaczenie 40
a te 0 w to lepkość przy 4 st 40 przy 100st.
czyli 15w40 10w40 5w40 i 0w40 przy 100st jest taki sam. Wkleiłem link więc poczytaj. _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Wto 13 Lip 2010, 10:05
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
jacek.d napisał:
..... Dalej ja napisałem o możliwym problemie z utrzymaniem ciśnienia, Ty napisałeś że nie będzie problemu, przebiegle pisząc "podczas rozruchu" chociaż wiesz że piszemy o normalnej eksploatacji. ....
Kolego jak ktoś używa określenia typu "przebiegle" do opisywania problemów technicznych to zakrawa mnie to na paranoję... W normalnej eksploatacji czyli po nagrzaniu silnika do ok. 100C wszystkie oleje oznaczone xW40 (15W40, 10W40, 5W40 i 0W40) mają taka samą lepkość kinematyczną i wynosi ona ok. 14-15cSt - więc jakich problemów się spodziewasz?????? Różnica pomiędzy nimi jest tylko podczas rozruchu na zimno (żeby nie było niedomówień w temperaturach poniżej 0C), bo róznią się właśnie lepkością w niższych temperaturach oraz granicą płynności. Chcesz sobie posprawdzać:
http://www.leszekknorps.republika.pl/oleje.html _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Kolego jak ktoś używa określenia typu "przebiegle" do opisywania problemów technicznych to zakrawa mnie to na paranoję...
Nie żadna paranoja tylko Twój sposób pisania na forum, po co odpowiadasz w poście pisząc o rozruchu kiedy nie o tym rozmawiamy. Po co piszesz o masie właściwej kiedy wiadomo że nie o tym jest temat. Złośliwość ??
Maciek-156 napisał:
W normalnej eksploatacji czyli po nagrzaniu silnika do ok. 100C wszystkie oleje oznaczone xW40 (15W40, 10W40, 5W40 i 0W40) mają taka samą lepkość kinematyczną i wynosi ona ok. 14-15cSt - więc jakich problemów się spodziewasz???
Takich jakich opisałeś w innym poście w sieci a teraz zmieniłeś zdanie ;
""Jeśli cały układ smarowania (uszczelnienia, średnica otworów magistrali,luzy pomiędzy wałem, a panewką itd.) był projektowany z myślą o oleju 15W40 lub 10W40 to stosowanie oleju o innej (niższej) lepkości bedzie skutkowało tylko zwiększonym jego zużyciem i kłopotami z ciśnieniem oleju na biegu jałowym. Wszystim którzy beztrosko modyfikują zalecenia producenta silnika mogę polecić podpięcie manometru i sprawdzenie ciśnienia na biegu luzem - silnik starszej konstrukcji po zalaniu pełnym syntetykiem będzie miał ok.0.8bara, a zalany półsyntetykiem ok.2bary. Pozostaje jeszcze kwestia grubości filmu olejowego, który przy oleju syntetycznym jest o wiele cieńszy niż przy półsyntetyku.""
Maciek-156 napisał:
Różnica pomiędzy nimi jest tylko podczas rozruchu na zimno (żeby nie było niedomówień w temperaturach poniżej 0C), bo róznią się właśnie lepkością w niższych temperaturach oraz granicą płynności.
Zgodnie z tą logiką to 0W40 będzie dobry do każdego auta nawet i starego poloneza, no bo ważne że trzyma xW40, tak ???, tylko szkoda że producenci silników nie podzielają tego zdania i zalecają konkretny przedział lepkości. _________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
Wycinki z tematu ;
3) Auch sollte nicht unbedingt zu dünnflüssiges Motoröl verwendet werden, Öle mit 0W... neigen dazu, sich an leicht verschlissenen Wellenabdichtungen des Laders vorbeizumogeln und führen zu Ölkohle.
Nie należy również stosować zbyt "rozcieńczonego" oleju silnikowego, np. oleje z indeksem 0W ... przyczyniają się do tego, że łatwo penetrują miejsca uszczelnień wałka turbiny powodując powstawanie nagarów (zwęgleń) olejowych.
mają rację. 0W jest zbyt rzadkim olejem. Wystarczy ze minimalna ilość dostanie sie w przestrzeń roboczą kierownic i zapiecze się i qpa. Robie te sprężarki i jest tak jak piszą
moje auto jeździło cały czas na 5W50 a ja przy jakiejś wymianie ponad rok temu chciałem zrobić dobrze i zalałem 0W40... i turbo po jakiś 2-3kkm zrobiło out nie moge powiedzieć, że to przez olej ale nie mogę wykluczyć , że on "pomógł"...
teraz tylko 5W50
jest tak jak piszą
olej potem twardnieje, "kamienieje" i uszkadza wałek
_________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
no z tymi kierownicami to mnie wogóle rozbawili _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
Artykuł ciekawy (po polsku byłby bardziej zrozumiały), autor uważa że stosowanie 0W... nie stanowi problemu w kwestii lepkości i zachowania prawidłowego filmu olejowego, a na pewno jest idealne przy niskich temperaturach (też tak uważam), autor zwraca też pewną uwagę że problem 0W... mógłby wystąpić w sytuacji przegrzania silnika, ewentualnie używania silnika w warunkach ekstremalnego obciążenia (wyścigi) połączonego z przegrzaniem. Trzeba też zwrócić uwagę że artykuł odnosi się do amerykańskich silników benzynowych o bardzo dużych pojemnościach, i nic nie wspomina o wpływie na turbosprężarkę. _________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
dokładnie o silnikach ferrari ale zasada jest podobna _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Stilo ) Silnik Diesel-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.