Ale to nie olej zanieczyszcza silnik, EGR, turbinę, itp. Zanieczyszczenia biorą się głównie z paliwa a przypadku diesla szczególnie, dlatego istotna jest terminowa wymiana oleju w dieslu, dlatego też stosuje się oleje z wysokim TBN celem neutralizacji zanieczyszczeń chemicznych. Oleje niskopopiołowe API-SM (X-clean) stosuje się do silników benzynowych z wrażliwymi układami wydechowymi (katalizator, filtr cząstek stałych), można je stosować do diesla bo spełniają normę, tylko po co przepłacać za coś co się w dieslu nie przyda.
W Polsce jest swoista moda na stosowanie najdroższych, najlepszych olejów, a przy tym zapomina (lekceważy) się filtr który ważny jest szczególnie w przypadku diesla, zatrzymuje sadzę, która jest głównym powodem zużycia silnika, turbiny.
Dlatego powtórzę, wystarczy stosować zwykłe (przy zgodności parametrów) markowe oleje do diesla i terminowo je wymieniać z dobrym filtrem ! A zwróćcie uwagę jak mały jest filtr oleju w JTD Stilo, w dieslach innych marek przy tych pojemnościach filtry są 2-3 razy większe, co za tym powierzchnia filtrująca jest proporcjonalnie większa, a tym samym skuteczność filtrowania i odporność na zablokowanie. W sytuacji kiedy filtr się zablokuje (przy długich międzywymianach, tandetnych fitrach) otwiera się zawór obejściowy i cały niefiltrowany syf idzie na silnik i sprężarkę, wtedy żaden super olej nie pomoże.
Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 793 Skąd jesteś (miejscowość / region): Będzin woj. śląskie Posiadane auto: Stilon 2004 JTD 115 180tys
Piwa: 28/2
Wysłany: Nie 11 Lip 2010, 11:46
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
A ja śmigam od pierwszego przeglądu Stilo czyli po 20tys/km na mobil 1 0WD-40 turbo Diesel Samochodzik ma przejechane prawie już 170tys/km. I naradzie nic się nie dzieje turbina okey oleju nie bierze silnik chodzi cicho i płynnie a po ustawieniu zaworków jeszcze ścichł i nawet o 0,2l zmniejszyło się zużycie paliwa według liczydełka pokładowego.
Z mojego doświadczenia pozostaję z tą marka przy każdym moim samochodzie.
A ja śmigam od pierwszego przeglądu Stilo czyli po 20tys/km na mobil 1 0WD-40 turbo Diesel ...
Według mnie trochę za rzadki ten olej jak na lato, a tymbardziej takie jak teraz., ale na zimę jak najbardziej. _________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Nie 11 Lip 2010, 12:59
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
Wszystkie oleje mają taką samą gęstośc/rzadkość i wynosi ona ok. 0,86g/ccm _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Nie 11 Lip 2010, 13:04
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
adasch napisał:
nowoczesne oleje spełniają oba wymagania
...podsumowując. Nowoczesne porządne oleje znacznie przewyższają wymagania silników.
Pozdrawiam
nie rozumiesz na czym polegają te oznaczenia. Popularne oleje sa uniwersalne, przeznaczone jednocześnie do silników benzynowych i wysokoprężnych, oznaczone podwójnymi symbolami, np. API SJ/CF lub ACEA A3/B3/B4 itd.. Kolejność , w której wymienione są te symbole, wskazuje priorytet w zastosowaniu do określonego rodzaju silnika. Spotyka się też markowe oleje przeznaczone wyłącznie do silników jednego rodzaju – najczęściej dotyczy to silników wysokoprężnych i mają wtedy oznaczenia np. API CF4 lub ACEA C3
Słowa PRIORYTET nie musze już wyjaśniać _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Wszystkie oleje mają taką samą gęstośc/rzadkość i wynosi ona ok. 0,86g/ccm
Za bardzo naukowo rozumiesz słowo "rzadki", jako masa właściwa, napisałem to w potocznym rozumieniu zrozumiałym na forum, oczywiście dokładnie chodzi o lepkość kinematyczną i związany z tym ewentualny problem obniżonego ciśnienia w układzie smarowania, zależy to oczywiście o silnika i tego jaki olej zalecił producent, który w przypadku JTD Stilo wskazuje nawet 10W40 w warunkach letnich. _________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Nie 11 Lip 2010, 19:30
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
Nie będzie żadnych problemów z ciśnieniem oleju podczas rozruchu - lepkość kinematyczna oleju 0W40 w temperaturze 40C wynosi ok 80cSt,a oleju 10W40 ok. 100cSt, za to w temperaturze 100C dla obydwu jest to ok 14cSt
Im niższa lepkość tym lepsza pompowalność a co za tym idzie olej szybciej dotrze do węzłów tarcia. _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Nie będzie żadnych problemów z ciśnieniem oleju podczas rozruchu - lepkość kinematyczna oleju 0W40 w temperaturze 40C wynosi ok 80cSt,a oleju 10W40 ok. 100cSt, za to w temperaturze 100C dla obydwu jest to ok 14cSt
Im niższa lepkość tym lepsza pompowalność a co za tym idzie olej szybciej dotrze do węzłów tarcia.
Gdyby to było takie oczywiste to produkowaliby tylko uniwersalne oleje 0W40. To że szybciej dotrze do wezłów to nie oznacza że utrzyma wymagane ciśnienie na rozgrzanym. I nie piszemy tutaj o rozruchu tylko normalnej eksploatacji rozgrzanego silnika.
Jest jeden post w sieci, pisany w Twoim stylu i podpisany "m-156", czy to Twój post ?. Bo w sprawie ciśnienia, z tego postu wynika coś przeciwnego niż tutaj piszesz.
http://www.auto-swiat.pl/asforum/forum,pt20861_Jaki-olej-poloneza-1-4-.aspx "TRG42 ty wiesz o czym piszesz? Olej 10W40 ma w temperaturze 40C lepkość: ok.100cSt, olej 5W40 ok. 90cSt, a 0W40 80cSt, a w temperaturze 100C ich lepkość kinematyczna jest zbliżona i wynosi ok. 14cSt (woda ma lepkość 1 cSt). Im niższa lepkość kinematyczna tym lepsza pompowalność oleju (czyli dociera on szybciej do węzłów tarcia), ale też im niższa lepkość kinematyczna oleju tym łatwiej przenika on przez uszczelnienia (wzrasta zużycie oleju) i tym trudniej utrzymać właściwe ciśnienie oleju. Jeśli cały układ smarowania (uszczelnienia, średnica otworów magistrali,luzy pomiędzy wałem, a panewką itd.) był projektowany z myślą o oleju 15W40 lub 10W40 to stosowanie oleju o innej (niższej) lepkości bedzie skutkowało tylko zwiększonym jego zużyciem i kłopotami z ciśnieniem oleju na biegu jałowym. Wszystim którzy beztrosko modyfikują zalecenia producenta silnika mogę polecić podpięcie manometru i sprawdzenie ciśnienia na biegu luzem - silnik starszej konstrukcji po zalaniu pełnym syntetykiem będzie miał ok.0.8bara, a zalany półsyntetykiem ok.2bary. Pozostaje jeszcze kwestia grubości filmu olejowego, który przy oleju syntetycznym jest o wiele cieńszy niż przy półsyntetyku.
P.S. Parametr określany jako lepkość na ścinanie HTHS (High Temperature High Shear-rate viscosity) stosuje się do okreslania olejów przewidzianych do stosowania w nowoczesnych silnikach dieslach wyposażonych w filtry cząstek stałych oraz katalizatory trójfunkcyjne. Jak zakończono produkcję poloneza to nikt nie słyszał jeszcze o HTHS" _________________ Fiat Stilo 1,9JTD po wypadku,--- CZĘŚCI --- kontakt na PW
przypominam kluczowe najważniejsze zdanie co do lepkości oleju
olej powinien być możliw najmnej lepki jednoczesnie takia by wytwarzać op ciśnienie na panewkach. Jeżli jest cisnienie a nie nie prawie przepływu (za lepki olej) to olej się masakrycznie starzeje przegrzewa i itp. Jeżli jest przegięcie w drugą stronę, to zbyt niska pekoś cząsteczkowa może spowodować kontak pomiędzy metalami.
czyli jeżeli do nowej mazdy zalejesz rewelacyjny olej 5w50 rozwalisz panewki (skleją się). Zbyt mały przepływ. mazda kiedyś rekomendowała to silnika wankla 20w60 ale mnóstwo silniów się sypało. zmienili rekomendację na 0w20 i problemów nie ma. to samo z pozostalymi silnikami.
co do temp pracy. Nie porównuje silnika benzynowego do diesla tylko benzynę turbo! a to jest ogromna rożnica. To po to jest EGT aby nie słynęły tłoki co w subaru się lubi zdarzyć jak ktoś przegina,
ja dostałem profesjonalna odp od fiata. Jeżlei nie ma u nas poniżej tych -15 to zdecydowanie warto 10w40 - najlepsza ochrona. Konstrukcja silnika pompy olejowej jest przygotowana pod lepkość 40 podczas pracy. Jeżlei jest zimnej to 5w40 ew 0 bo one się prawie nie różnią(dot to unijet)
tutaj macie dokładnie badania co do lepkości dla różnych marek olejowych i typów które faktyczne zostały zbadane przez greków.
jeżeli mielibyście czujnik tem oleju to można lepiej dobrać olej
pozdrawiam _________________ Stilo sprzedane w dobre ręce. Nowy użytkownik pięknie je odnowił. Oby się dobrze sprawowało, to było było naprawdę super auto!
Witam Wszystkich.
Ja używam od 2 lat (trzy wymiany co 12 tys. km.) oleju rodzimej produkcji czyli LOTOS 5W40 i jest wszystko OK. Od wymiany do wymiany żadnych dolewek. Po zakupie auta zalałem również LOTOSEM tyle, że 10W40 bo nie znałem kondycji silnika - 1,9JTD 115KM (przebieg 145 tys. km.). Już widzę uśmieszki fanów i maniaków, czołowych markowych producentów olei silnikowych! I dobrze niech się śmieją a ja się śmieję też bo nie nabijam kasy przereklamowanym produktom a i mój budżet na tym zbytnio nie cierpi. Wcześniejsze autko również zalewałem tym olejem i było wszystko OK - Nissan Micra 1.0 16V)
Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1573 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Giulietta 1,4TB Mair 170KM 2010
Piwa: 52/0
Wysłany: Pon 12 Lip 2010, 09:32
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Jaki olej.
jacek.d napisał:
...Jest jeden post w sieci, pisany w Twoim stylu i podpisany "m-156", czy to Twój post ?. Bo w sprawie ciśnienia, z tego postu wynika coś przeciwnego niż tutaj piszesz.
...
Możesz pokazać różnice, bo ja wręcz widzę jednakowe zdania:
"Im niższa lepkość tym lepsza pompowalność a co za tym idzie olej szybciej dotrze do węzłów tarcia."
"Im niższa lepkość kinematyczna tym lepsza pompowalność oleju (czyli dociera on szybciej do węzłów tarcia), .."
Co do przenikania przez uszczelnienia i utrzymywania cisnienia to wszystko zależy od konstrukcji silnika i akurat silnik JTD 1,9 8v 115KM jest przystosowany do oleju syntetycznego 5W40, a ciśnienie któtre musi utrzymywać w układzie na biegu jałowym wynosi 0,1-0,15 MPa (1-2,5bara) Stosowanie oleju syntetycznego 5W40 przy turbinie ze zmienną geometria jest więcej niż zalecane. _________________ Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Stilo ) Silnik Diesel-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.