mozecie sprawdzic czy u Was chodzi wentylator gdy macie zalaczony silnik..? mechanik mi powiedzial ze powinien chodzic na tzw pierwszym biegu..najlepiej gdyby ktos sprawdzil w stilo 1.9 JTD 115 KM
Dołączył: 22 Sie 2008 Posty: 59 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Fiat Stilo 1.9 JTD
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 12 Sie 2009, 13:28
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Wentylator
Kolego z tego co mi powiedział mechanik Fiata to wentylator załącza się przy temperaturze 92st (pierwszy poziom), a ponadto chłodzi chłodnice klimatyzacji. Wiec sprobuj włączyć klime na maksa i wtedy popatrzeć. Sam osobiście już wiele razy próbowałem zobaczyć czy się kręci ale nigdy mi sie nie udało.
Dopiero jak się zepsuł wentylator zobaczyłem różnice temperatury silnika i chłodzenia klimy, co znaczy że wentylator działał nim się popsuł
chodzi mi o to ze mechanik powiedzial ze centralka sterujaca praca wentylatora cos jest z nia nie tak i jak zalaczy klime to rosnie cisnienie i jest za duze i klima nie dziala..bo wentylator sie nie kreci i ze on na chodzacym silniku sie kreci na tzw 1 biegu..tak sie kreci bo sie kreci a potem jak temp wzrasta i przekroczy iles tam stopni to on wlacza sie na 2 bieg i wtedy porzadnie chlodzi..chce sie dowiedziec czy to faktycznie wina tego przekaznika (centralki sterujacej) a pozatym nigdzie nie moge czegos takiego znalezc..pisalem do firmy sprzedajacej takie rzeczy (Magneti marelli) i nie otrzymalem zadnej odpowiedzi czy maja takie cos na stanie...
W skład zespołu chłodnicy silnika i skraplacza układu klimatyzacji wchodzi jeden elektrowentylator, włączany na dwie różne prędkości:
-pierwsza prędkość włączana jest przez centralkę sterowania silnikiem odpowiednio po osiągnięciu pierwszego poziomu temperatury płynu chłodzącego silnik lub osiągnięciu określonego ciśnienia czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji;
-druga prędkość włączana jest odpowiednio po osiągnięciu określonej wyższej temperatury płynu chłodzącego lub wyższego ciśnienia w układzie klimatyzacji.
Elektrowentylator jest sterowany przez jednostkę elektroniczną sterowania, która otrzymuje sygnał PWM z centralki sterowania silnikiem i kontroluje działanie wentylatora.
"Centralka Sterowania Elektrowentylatorem Silnika" - ona bezpośredni zasila elektrowentylator
"Centralka sterujaca silnikiem" podaje sygnały do "Centralki Sterowania Elektrowentylatorem Silnika" odnośnie załączenia określonej prędkości elektrowentylatora.
Praktycznie wygląda to tak że wentylator przy wyłączonej klimatyzacji włącza się dopiero kiedy temperatura przekroczy określony poziom.
Przy włączonej klimatyzacji wentylator włącza się od razu na 1 bieg, przynajmniej u mnie na postoju.
Trudno jednoznacznie stwierdzić czy to wina tej centralki elektrowentylatora, czy też czujników-centralki sterowania silnikiem, tymbardziej że centralka elektrowentylatora jest sterowana sygnałem PWM, http://pl.wikipedia.org/wiki/Pulse_Width_Modulation
Pozostaje ci podjechać do elektronika samochodowego albo podmieniać czujniki i centralkę wentylatora
Tam jeszcze jest coś takiego jak "Opornik regulacji elektrowentylatora silnika", nie jest on rozrysowany na schemacie, ja tego jeszcze nie rozbierałem i ciekawi mnie jaką on spełnia funkcję, może ktoś się orientuje ??
o FUCK tos mnie teraz zasmucil..chodzi o to ze mam problemy z klima..mechanik powiedzial ze cisnienie jest za wysokie i to wina tej centralki sterujacej co na schemacie jest pod 10 czyli to co mi podales..a co myslisz o tym zeby kupic uzywany..? tylko ciezko taki dostac..a moj byl juz rozkopany..jest od dolu posmarowany jakas czarna mazia..zaschniety przypomina gume..nie wiem co z tym fantem zrobic..zalezy mi na klimie..chcialem auto zagrzac ale temp sie nie podnosi jest caly czas na srodku..;/ nie mam juz pomyslow na te auto..
Czy przy włączonym silniku i wyłączonej klimatyzacji, na postoju, na biegu jałowym, włącza ci się po jakimś czasie wentylator na pierwszą prędkość ??, czy włącza się dopiero na drugą prędkość pomijając to włączenie pierwszej ??
Czy przy włączonej klimatyzacji wogóle włącza się ten wentylator, i na którą prędkość ??
Ja przed wymianą sprawdzałbym czujniki : temperatury, ciśnienia klimatyzacji. A wymieniając szukałbym używki, 800pln za małą kostkę napewno bym nie zapłacił
Jeżeli nie będzie czynnika w klimatyzacji to nie włączy się kompresor i tym samym wentylator a klima oczywiście nie będzie chłodziła, załącza się kompresor klimy ??
Ostatnio zmieniony przez jacek.d dnia Sro 12 Sie 2009, 23:41, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 22 Sie 2008 Posty: 59 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Fiat Stilo 1.9 JTD
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 12 Sie 2009, 22:56
Temat postu:
Re: ( Fiat Stilo ) Wentylator
Ja miałem rozwalony moduł sterowania oraz sam wentylator koszt modułu 900zł koszt wentylatora 1300zł. Ogolnie u mnie bylo tak ze jako ze wentylator nie działał (co było przyczyna rozwalonego modułu) to rosla temp silnika i klima nie chlodzila. Po podpieciu nowego modulu wentylator się zakręcił raz i [cenzura], wiec i on do wymiany. Teraz już jest wszystko ok. temp silnika w normie. kklima chlodzi do 6st. Wentylator jest na tyle cichy ze nie uslyszysz jak pracuje wiec trzeba obserwowac czy się kręci.
A stosując trochę druciarską metodę możesz poszukać "sterownika mocy PWM", np. http://www.allegro.pl/item701364519_regulator_obrotow_silnika_dc_sterownik_mocy_pwm.html
akurat ten z alegro może mieć trochę za mały prąd 5A, chociaż to jest zależne od elementu wykonawczego, ewentualnie napisz do sprzedawcy, napisz gdzie to by miałoby pracować. To oczywiście przy założeniu że uszkodzony jest sterownik wentylatora.
Tak jak pisałeś niewykluczone że ktoś ten sterownik mógł już naprawiać, tam uszkodzeniu może ulegać elemet wykonawczy-tranzystor, ale dobry elektronik powinien to naprawić, a koszt takiego samego tranzystora to max kilkanaście złotych.
Uszkodzenie tego sterownika może też być spowodowane uszkodzonym-zwartym-zatartym silnikiem wentylatora, w tej sytuacji założony nowy może natychmiast paść, i 8 stówek w błoto
Wklejam też schemat tych obwodów sterowania wentylatora
K120 - czujnik temperatury
M10 - centralka sterowania silnikiem
M150 - sterownik elektrowentylatora
N11 - elektrowentylator (silnik)
wielkie dzieki za schematy i za porady ale ja sie na tym kompletnie nie znam.. powiem Ci tak..jesli chodzi o wentylator to jest dobry..klima jest nabita..wszystko ok tylko sterowanie wentylatorem podobno jest podupczone..tak mi mowil mechanik..a czy chodzi wentylator na klimie zalaczonej..nie mam pojecia bo jak ponoc klima zalaczona to za duze cisnienie rosnie - niby przez ten wentylator bo nie chodzi..jestem zielony w te klocki..
Czy przy włączonym silniku i wyłączonej klimatyzacji, na postoju, na biegu jałowym, włącza ci się po jakimś czasie wentylator na pierwszą prędkość ??, czy włącza się dopiero na drugą prędkość pomijając to włączenie pierwszej ??
Czy przy włączonej klimatyzacji wogóle włącza się ten wentylator, i na którą prędkość ??
Ja przed wymianą sprawdzałbym czujniki : temperatury, ciśnienia klimatyzacji. A wymieniając szukałbym używki, 800pln za małą kostkę napewno bym nie zapłacił
Jeżeli nie będzie czynnika w klimatyzacji to nie włączy się kompresor i tym samym wentylator a klima oczywiście nie będzie chłodziła, załącza się kompresor klimy ??
a jesli chodzi o 1 predkosc to probowalem go zagrzac ale wskaznik temp ani nie ruszyl..chodzil z 15 minut i temp sie nie podnosila..a klime sprawdze..najwyzej mi rurki rozwali z za duzego cisnienia..;/ pomyslimy zobaczymy co to bedzie
wielkie dzieki za schematy i za porady ale ja sie na tym kompletnie nie znam.. powiem Ci tak..jesli chodzi o wentylator to jest dobry..klima jest nabita..wszystko ok tylko sterowanie wentylatorem podobno jest podupczone..tak mi mowil mechanik..a czy chodzi wentylator na klimie zalaczonej..nie mam pojecia bo jak ponoc klima zalaczona to za duze cisnienie rosnie - niby przez ten wentylator bo nie chodzi..jestem zielony w te klocki..
Jeżeli silnik wentylatora jest sprawny a zupełnie nie startuje to faktycznie może to być ten sterownik, teoretycznie powinny zostać sprawdzone bezpieczniki, doprowadzenie napięcia, masa i połączenie z centralką silnika.
Jeżeli już zdemontujesz ten sterownik to mógłbyś go rozebrać, zrobić fotki elektroniki w środku i wstawić na forum, chętnie zobaczę co siedzi w środku, być może stwierdzę też czy to się da za groszę naprawić.
znalazlem juz sterownik uzywany od kolegi z forum z AK..jutro wyjezdzam na urlop..niestety nie mam za bardzo czasu zeby sie bawic rozkrecanie i wogole..jak sie sytuacja wyjasni to dam znac..narazie musze sie dowiedziec cos o tym sterowniku z AK czy jest sprawny..i wogole..byle sie nie przejade..
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Stilo ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.