czy ktos wie jakim momentem trzeba dokrecac sruby na glowicy?? prosze mi nie wklejac zdjec z ksiazki bo tam jest dziwna skala z ktorej wiekszosc ludzi i tak nie rozumie, prosze o konkretny wzor przeliczajacy na niutonometr no chyba ze ktos dokrecal samemu glowice kluczem dynamometrycznym to prosze o szczegoly z gory dzieki
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 303 Skąd jesteś (miejscowość / region): Cieszyn. Posiadane auto: Była Brava 1,4 97r-gaz-poszła do ludu;-)Audi A6 1,8
Piwa: 17/1
Wysłany: Nie 15 Lis 2009, 10:58
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) moment dokrecania głowicy
najpierw wszystkie śruby momentem 2 lub 20 w zależnosci od skali na kluczu,pózniej momentem 5 lub 50...( 2+5 )potem trzy razy 90 stopni 90'+90'+90' kolejność śrub na uszczelce ...jak masz klucz dynamometryczny to załapiesz o co chodzi..
Ostatnio zmieniony przez adamcn dnia Nie 15 Lis 2009, 11:01, w całości zmieniany 1 raz
Kolego nie bardzo zrozumiałem o co Ci chodzi . Napiszę tak głowicę dokręca się momentem 4daN m lub jak wolisz 40 Nm [niutonometrów] skoro piszesz ,ze masz książke to kolejnosc znasz . Następnie kluczem sztywnym [ nie dynamometrycznym ] trzeba dociągnąć o kąt 90* by po chwili jeszcze raz okolejny kąt 90* i pamiętać o zachowaniu kolejnosci srub . Szpilki przy swiecach dokrecasz momentem 3daN m [ 30 Nm] niutonometrów .
Kolego nie bardzo zrozumiałem o co Ci chodzi . Napiszę tak głowicę dokręca się momentem 4daN m lub jak wolisz 40 Nm [niutonometrów] skoro piszesz ,ze masz książke to kolejnosc znasz . Następnie kluczem sztywnym [ nie dynamometrycznym ] trzeba dociągnąć o kąt 90* by po chwili jeszcze raz okolejny kąt 90* i pamiętać o zachowaniu kolejnosci srub . Szpilki przy swiecach dokrecasz momentem 3daN m [ 30 Nm] niutonometrów .
to jest 1,4 12v zapomnialem dopisac, ja nie mam szpilek przy swiecach ( przy 1,6 chyba sa ) wiec czy dla 1,4 bedzie taki sam moment ?
Nie stresuj się na uszczelce z tyłu będzie opis plus komiks z kolejnością śrub:D robiłem to 2 msc. temu.
robilem remont kapitalny nie jednego silnika wiec stresowac sie raczej nie bede przy glowicy ,odnosnie Twojej pomocy klucze dynamometryczne sredniej klasy zaczynaja sie od 28 niutonometrow, wedlug ksiazki oboje sie niestety koledzy mylicie, ja prosilem tylko o przelicznik tej skali daN*m na niutonometry gdyz nigdzie nie znalazlem, moment dokrecania zalezy od dlugosci sruby oraz jej srednicy,moglbym oczywiscie dokrecic to na oko,nie raz juz tak robilem i dzialalo ale skoro mam klucz to warto wiedziec prawda, wedlug ksiazki
- dokrecic wstepnie wszystkie nakretki 2 daN*m
- nastepnie wszystkie 5 daN*m
- nastepnie zwyklym kluczem z nasadka wszystkie sruby dwukrotnie o 90 stopni
wiec kto wie jak przeliczyc ta skale daN*m na niutonometry????
a jaka jest kolejność czyli chodzi mi po koleji czy na ukos
po kolei kolego to pogniesz glowice dociagajac srubami wbrew pozora jest ona delikatna poniewaz wykonana jest z aluminium, krecisz od srodka zasada jest taka sama jak przy wszystkich autach, szczegoly masz w ksiazce opisane
Nie na każdej uszczelce są podane siły i kolejnosc...
Trzeba pamiętac o splanowaniu głowicy !! jest to niezwykle ważna czynnosc, warto tez przed skręcaniem posmarowac delikatnie przylgnie i gwint śrub olejem. _________________ MOJE MIASTO LUBLIN
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 303 Skąd jesteś (miejscowość / region): Cieszyn. Posiadane auto: Była Brava 1,4 97r-gaz-poszła do ludu;-)Audi A6 1,8
Piwa: 17/1
Wysłany: Nie 15 Lis 2009, 23:22
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) moment dokrecania głowicy
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/04fed62f0b6c067f.html nie mylę się,korzystam z tego. a jesli masz problem z zamianą niutonometrów ,to jak korzystałes do tej pory z klucza dynamometrycznego? Jeśli skala zaczyna sie np. od 28nm to pomin to ..to ''moment'' który ma siłę skręcenia w palcach,i leć po kolei z siła 50nm.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/04fed62f0b6c067f.html nie mylę się,korzystam z tego. a jesli masz problem z zamianą niutonometrów ,to jak korzystałes do tej pory z klucza dynamometrycznego? Jeśli skala zaczyna sie np. od 28nm to pomin to ..to ''moment'' który ma siłę skręcenia w palcach,i leć po kolei z siła 50nm.
kurcze nadal nie widze odpowiedzi na moje pytanie ;( jak sie przeklada powyzsza skala na niutomometry to mnie najbardziej interesuje a nie tabele kolego,dam Ci przyklad w mazdzie 1,6 16V na podwojnym wałku glowice dokrecalo sie sila 100nm wiec jak to sie odnosi do tej tabeli?,nie czytales rowniez uwaznie bo napisalem ze do tej pory dokrecalem na "oko" nie majac klucza, a jak juz go zakupilem to chcialbym sie nauczyc czegos nowego jednak w rozpisce ktora byla z kluczem nie ma powyzszego przeliczenia,dopiero w fiacie sie z tym spotkalem
Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 303 Skąd jesteś (miejscowość / region): Cieszyn. Posiadane auto: Była Brava 1,4 97r-gaz-poszła do ludu;-)Audi A6 1,8
Piwa: 17/1
Wysłany: Pon 16 Lis 2009, 15:32
Temat postu:
Re: ( Fiat Brava ) moment dokrecania głowicy
Skala odnosi się głównie do ilości obrotów o 90 stopni,która to ilosc zakwestionowałeś w 1,4 12v są to trzy obroty o 90 stopni. a co do przelicznika..hmm..nie wiem,ale gdy kiedyś pytałem o to znajomego mechanika to stwierdził iż np 2 daN*m to po prostu 20niutonometrów. I tak tez ustawiałem na kluczu podczas skręcania Mam nadzieje ze rozwiałem wątpliwości.. pozdrawiam.
To nie są 3 obroty o 90 stopni tylko 2 obroty! W fabryce fiata skręcali głowice 3 etapowo:
1 etap ( podobno siła między 40Nm a 50Nm)
2 etap: obrót o 90 stopni
3 etap: kolejny obrót o 90 stopni
Jest to nawet zrozumiała sprawa wynikająca z tarcia gwintu i przylgni łba śruby, gdyż klucz może wskazywać 90Nm a w rzeczywistości będzie to siła 65 Nm.
Skoro producent tak składał silniki to proponuje nie kombinować i tak samo skręcić. _________________ MOJE MIASTO LUBLIN
kolego sam sie pogubiles, bo z Twojej tabeli wynika tak jak mowil przedmowca, 4 dna*m a potem napisane jest 90 + 90 stopni ale nie o to chodzi zeby sie teraz przekomarzac kto ma racje tylko o prawidlowosc
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Brava ) Silnik iskrowy-układ zapłonowy-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.