SAMOCHÓD ZACZYNA PRACOWAĆ KIEPSKO - Wyczuwalny brak lub spadek mocy - Powolne wchodzenie silnika na obroty - Dziury w gazie - spadek prędkości maksymalnej i słabe rozpędzani. Jeśli zaobserwowaliśmy wymienione zjawiska - to zapewne żywot przepływomierza ma się ku końcowi. Jedną z najczęstszych przyczyn słabych osiągów auta sterowanym wtryskiem elektronicznym firmy Bosch są awarie przepływomierzy. Przepływomierz powietrza jest czujnikiem zainstalowanym na rurze doprowadzającej powietrze z filtra do turbiny. Współcześnie używane przepływomierze firmy Bosch są w istocie prawdziwymi stacjami pomiarowymi - potrafią mierzyć ciśnienie atmosferyczne, masę przepływającego do silnika powietrza i jego temperaturę. Ze względu na nietrwałą konstrukcję czujnika masy przepływającego powietrza z czasem wskazania zaczynają być mniejsze niż w istocie rzeczywisty przepływ. Ponieważ dawka paliwa zależy w znacznym stopniu od masy powietrza zassanej do silnika, komputer sterujący zmniejsza dawkowanie, sądząc, że silnik nie ma dostatecznej ilości powietrza dla spalenia pełnej dawki w danych obrotach. Ze względu na specyfikę pracy silnika zmniejszenie dawek w sporym nawet zakresie nie jest szkodliwe, ale silnik pracuje słabo - choć jego wolne obroty i rozruch są takie, jak przed awarią. Nieznacznie spada również zużycie paliwa.
CZUJNIK MASY POWIETRZA G70 - (Przepływomierz)
Jest to urządzenie, które przekształca informację o ilości zasysanego powietrza przez silnik na informację zrozumiałą dla komputera wtryskowego. Komputer potrzebuje tę informację aby skalkulować ilość paliwa wtryskiwanego do cylindrów i moment zapłonu tak aby proces spalania przebiegał prawidłowo. Przepływomierz jest zamocowany na drodze zasysanego powietrza, zaraz za filtrem. (Jest również produkowanych kilka typów przepływomierzy).
Obecnie używa się przepływomierzy z "gorącym drutem". Jest to rura z zamontowanym w środku małym czujnikiem.
Polega to na tym, że prosty obwód elektroniczny pilnuje stałej temperatury platynowego drucika który jest chłodzony przez opływające go powietrze. Temperatura drucika jest utrzymywana na poziomie około 120-130 stopni powyżej temperatury powietrza i jest mierzona przez termistor obok drucika. Przepływające powietrze powoduje szybsze tracenie ciepła przez drucik i elektronika zwiększenie natężenie prądu płynącego przez niego tak, aby skompensować ubytek temperatury. Napięcie, które zasila drucik jest jednocześnie napięciem wyjściowym dla komputera wtryskowego. Przepływomierz mierzy od razu masę powietrza. Im powietrze zimniejsze i gęstsze tym bardziej chłodzi drucik, im szybciej płynie tez bardziej chłodzi. Genialne. Przy gwałtownym dodaniu gazu następuje rozchwianie mostka elektronicznego i gwałtowny wzrost prądu, drucik się natychmiast nagrzewa i prąd maleje do wartości potrzebnej do utrzymania jego temperatury. Ten gwałtowny skok daje nam "przerzut" taki sam jak przy normalnym przepływomierzu i gaźniku i chwilowe wzbogacenie mieszanki.
Przepływomierz zawiera dodatkowy termistor, który mierzy temperaturę powietrza zasysanego, ale tym razem ta informacja jest potrzebna do skompensowania wpływu temperatury otoczenia na termistor mierzący temp. drucika. Najczęstszą przyczyną niedomagań tego przepływomierza jest zabrudzenie kanału pomiarowego. Silnik da się zapalić, ale nie ma mocy. Przepływomierz ten ma wiele zalet np. nie stawia oporu powietrzu i jest odporny na strzelenie gazu, ale niestety niską trwałość rzędu 60kkm, potem zmienia parametry i jeśli komputer nie potrafi tego skompensować to mamy do czynienia z utratą mocy silnika. Dlatego też większość silników z tym przepływomierzem ma moc wyższą po wyjeździe z fabryki niż deklarowaną, jest to moc na "zapas" tak, aby po utracie dalej mieścił się w normie.
Również w różnych opisach wspomniano, że awaria może się ujawnić na dwa sposoby:
elektroniczny i mechaniczny - jak to się objawia:
Awaria elektroniczna - czyli przepływomierz podaje złe parametry (falujące lub niewłaściwe) do komputera sterującego - ale może to być spowodowane różnymi czynnikami: wadliwą konstrukcją samego układu, (serie wadliwych przepływek) bardzo dużym zabrudzeniem filtra powietrza jak i samego czujnika przepływu (który jest nie rozbieralnym elementem - teoretycznie)
Awaria mechaniczna - czyli uległ całkowitemu uszkodzeniu element który odpowiedzialny jest za pomiar (termistor na płytce przepływomierza) rozgrzewa się do wysokich temperatur i przy zassaniu wody przez nieszczelny (zdeformowany lub źle założony) filtr powietrza,
termistor ulega trwałemu uszkodzeniu (pęknięciu) - wtedy przepływomierz nie podaje żadnych parametrów i zachowuje się jak by go nie było - stąd w niektórych modelach passatów pojawia się informacja o niesprawności silnika w postaci kontrolki CheckIn
Ponadto należy pamiętać o regularnej zmianie filtra powietrza - są to niewielkie wydatki, a naprawdę przedłużają życie przepływomierza. Nie są potrzebne żadne magiczne wkładki i stożki - przyśpieszają one tylko zużycie tego drogiego czujnika i nie zwiększają mocy (a może jednak? Przeprowadzimy wkrótce dokładny test...), gdyż niezależnie od rodzaju filtra turbina ładuje do tej samej wartości ciśnienia - jeżeli filtr będzie bardzo brudny to co najwyżej ciśnienie to zostanie uzyskane nieco później i przy większym wysiłku turbiny.
Ceny przepływomierzy oscylują od kilku set złotych do kilku tysięcy - Na początku problemów z przepływomierzami - trzeba było zapłacić dość słono - w miarę dostrzegania wciąż narastających problemów z wadliwymi urządzeniami - nasiliły się również skargi do producentów - w wyniku czego ceny urządzeń które do końca są niezawodne - zmalały do kwot w przybliżeniu około 200-600 zł. Jednak aby otrzymać gwarancję roczną na wymienione urządzenie musi być wymienione przez autoryzowany serwis, co kosztuje nas od 50zl. _________________ Nie znam się,kobietą jestem ...
(zpa 1256585)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat ) Dyskusje ogólne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.