Dołączył: 31 Sie 2010 Posty: 66 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Caro Atu Plus Rover 2.0 110KM + LPG
Piwa: 1/2
Wysłany: Sro 15 Wrz 2010, 10:23
Temat postu:
strojenie anten CB
Gdyby ktoś z kolegów na forum miał problemy ze strojeniem radyjka CB, pisać, dzwonić...
Warszawa-Targówek , tel. 889 25 35 11
Wymogi przed przyjazdem na strojenie to:
-antena (bat) nie może być przycięty, ucięty itp!!!!!!
Większość ludzi kupuje używane anteny na aukcjach, gdzie... sprzedający przycina bat o 20-30cm by się w paczkę zmieścił!! Takiej anteny nie zestroicie !!!!!! a sam bat 155cm kosztuje 60zł!!!!
-tak samo kabel!! Musi być minimum 2,90m !!!!! A nie kawałek 100-150cm bo też, nie da się osiągnąć dobrego SWR!!!!
Ostatnio zmieniony przez auto_spa dnia Sro 15 Wrz 2010, 12:34, w całości zmieniany 1 raz
tak jak w temacie
http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=95742
napisałem Ci że długość przewodu ma mieć wielokrotność lub część z 11m bo taka jest długość fali dla częstotliwości pasma CB. długość kabla w aucie powinna wynosić zatem 5,5 bądź 2,75 bo 1,375 to za mało by korzystać z zestawu CB+antena (no może w furgonetce czy ciężarówce gdzie radio jest na podsufitce a antena na dachu, rynience czy lusterku). w praktyce długość przewodu to i tak ok 4m z uwagi na wygodę używania radia ale nie wolno mając za dużo przewodu zwijać go w pętle. Zgodzę się też że długość promiennika anteny musi być taka jak zrobiła to fabryka. ponieważ reszta ustroju anteny jest obliczona dla takich jej właśnie parametrów. strojenie anteny magnesowej ma sens tylko gdy będzie ona zawsze stawiana w tym samym miejscu. anten typu sirio triflex się nie stroi ponieważ nie ma możliwości regulacji długości promiennika, jedyną możliwością manipulacji jest dobieranie właściwej długości przewodu.
żeby utwierdzić wszystkich w tym przekonaniu powiem że:
długość fali to okres mnożony przez prędkość światła.
a okres to jeden dzielone przez częstotliwość
f=1/T - to częstotliwość
T=1/f - to okres
lambda= c*T
okres dla kananału 19 (27,180MHz) wynosi 3,67918E-08
prędkość rozchodzenia się fal elektro magnetycznych to 299792458m/s
a zatem długość fali wynosi 11,02989176m
i to jest długość którą należy mnożyć lub dzielić docinając kabel, i stosować jej wielokrotności (11m, 22, itd) lub jej części (11,02989176m,
5,514945879m, 2,75747294m oczywiście zaokrąglając to jakoś sensownie do drugiego miejsca po przecinku) _________________ Były:
uno 0,9 2002r
Albea 1,2 16V 03r
Seicento 0,9LPG
Jest:
Peugeot 307 kombi 1,6 16V LPG
Kia picanto 1.0 LPG
Dołączył: 31 Sie 2010 Posty: 66 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Caro Atu Plus Rover 2.0 110KM + LPG
Piwa: 1/2
Wysłany: Sro 15 Wrz 2010, 12:29
Temat postu:
Re: ( CB Radio & Car Audio. ) strojenie anten CB
oj , wtopa
Sirio Triflex stroi sie kolego! Długość promiennika strojona jest poprzez wkręcanie i wykręcanie obudowy! Mam trzy sztuki takowych u siebie, i wbrew pozorom SWR <1.3
O minimalnej długości kabpla napisałem, bo ... wpada sporo osób z przewodem o długości do 1,5metra, no może 1,80...
a w takim przypadku, strojenie jest bez sensu! Kabel ukryty za deską, w podłodze, słupkach itp. i go ani nie zmierzysz ani nie utniesz...
Napisałem 2,90... by zostawić sobie na ewentualne docinki te kilka cm!
Dzisiaj stroiłem Alana PC8.... i wyszło rewelacyjnie! 1.1 na kanale 1!!
Inni zestrajali na 1,4-1,5
Co pomogło?? Uciąć bat o 1,0cm, dociąć kabel o 10cm (trzy podejścia)
i efekt widoczny!
Ostatnio zmieniony przez auto_spa dnia Sro 15 Wrz 2010, 12:43, w całości zmieniany 1 raz
oj , wtopa
Sirio Triflex stroi sie kolego! Długość promiennika strojona jest poprzez wkręcanie i wykręcanie obudowy! Mam trzy sztuki takowych u siebie, i wbrew pozorom SWR <1.3
tu się przyznaje posunąłem się troszkę za daleko bo nie znam anteny. pomyślałem że jest ona zalana cała w plastiku jak typowe anteny radiowe _________________ Były:
uno 0,9 2002r
Albea 1,2 16V 03r
Seicento 0,9LPG
Jest:
Peugeot 307 kombi 1,6 16V LPG
Kia picanto 1.0 LPG
Dołączył: 31 Sie 2010 Posty: 66 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Caro Atu Plus Rover 2.0 110KM + LPG
Piwa: 1/2
Wysłany: Sro 15 Wrz 2010, 12:40
Temat postu:
Re: ( CB Radio & Car Audio. ) strojenie anten CB
Nie, nie... Jest regulowana wysokość poprzez wkręcanie lub wykręcanie. W prawdzie, wysoko sie nie podnosi, są to mm lecz... jednak się podnosi.
Musze przyznac też, że... anteny te są dziwne! najlepszy SWR mają (WSZYSTKIE!!!) gdy są na max. wykręcone!!!
Coś o kilka CM za krótki bat do niej zamontowali...
Teraz właśnie siedzę nad Alanem 28 i strojeniem PC4... w ogrodzie...
Właśnie przucinam te wielokrotności... i się zgadza... Masz pifko...
Przy pierwszych 137 i 68cm SWR <1.2 lecz .... problem już przy 34cm...
Narazie <1.5 / >1.4
lecz chyba tu będzie już przy krótko, bo miernik mocy pokazuje mi że Alan 28 ma na wylocie 11-12Watt czyli, gdzieś w końcówkę wraca...
Przy 68cm jest jeszcze ok... (4,55W)
A co do Tego Triflexa, to później pokombijuję, i planuję dać mu plastikową podkładkę między cewkę a bat (tab gdzie się go wkręca). Podniesie to antenę o wysokość podkładki, i zobaczymy, czy takie wydłużenie pomniejszy jeszcze SWR
Dołączył: 31 Sie 2010 Posty: 66 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Caro Atu Plus Rover 2.0 110KM + LPG
Piwa: 1/2
Wysłany: Czw 16 Wrz 2010, 12:03
Temat postu:
Re: ( CB Radio & Car Audio. ) strojenie anten CB
Na przewodzie 30kilka cm nie idzie ustawić SWR
Co do anteny, podkładki plastikowe 1,2mm jedna x2 podniosły Bat anteny o 2,4mm Dało to w sumie spadek SWR z 1,28-1,29 na 1,23-1,24
Trzy podkładki spowodowały wzrost SWR o 0,5! aż do 1,75-1,85 (na oko)
Antena z oryginalnym przewodem (RG58CU). Dzisiaj pokombinuję z przewodem RG913CU (mam kilka metrów zbędnego) i zerknę, czy uda mi się zejść SWR<1.2 Antena jest montowana na tzw. wiercenie, więc, z bardzo grubym przewodem nie ma problemów ... Niestety, nie mogę nigdzie dostać wtyku antenowego typu L na ten przewód...
Posiadane auto: CC 700 1997r (od nowości) oraz Opel Corsa 1,2 lpg, 2005r.
Piwa: 224/104
Wysłany: Czw 24 Lut 2011, 11:53
Temat postu:
Re: ( CB Radio & Car Audio. ) strojenie anten CB
Wklejam odpowiedź z innego tematu: http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=95742 . Powinna ta odpowiedź być zamieszczona tu. A oto jej treść:
Temat stary ale godny uwagi,bo wpadł mi przypadkowo w oko. Dopiszę do tego co pisze ravauek211 Najlepiej dobrać kabel na długość, tzw. ćwiartki. Na tak krótkim kablu nie ma wielkiego znaczenia jego tłumienie. Tłumienie zaczyna się przy kablu o długości ponad 20m. Kolega inny pisze, że zmienia kabel, no cóż, też tak można i być przekonanym, że będzie lepiej. Lepiej może być tylko z ułożeniem kabla w samochodzie. Bo są kable twarde i miękkie które jest lepiej przeprowadzać przez otwory i układać pod częściami plastiku i uszczelkami. Kable powyżej 20metrów ( to już w stacjach bazowych) powinny być już grube o średnicy 10 - 12 mm, ze względu na niskie tłumienie sygnału. ( RG-213). Takiej długości kabel to już trzeba stroić osobno od anteny, poprzez dołączenie na jednym końcu sztucznego obciążenie.
Ale to nie o tym temat. Ustawiać antenę samochodowa na najlepszy eSWR w danym pasmie na całości zakresu (od kan 1-40) na 1;1, 1:3, można też, i co odnosi najlepszy skutek w odbiorze i zasięgu nadawania, to strojenie bezpośrednie cewki. Polega to na tym, że rozbieramy taka cewkę, a raczej rozkręcamy i dostajemy się do jej uzwojenia ( nie we wszystkich antenach jest taka możliwość, ale w większości tak) i tu staramy się odlutować drut cewki od korpusu i dolutować równolegle do uzwojenia (przedłużyć go) odcinek takiej samej grubości kawałka emaliowanego miedzianego drutu, o jeden, lub najlepiej 2 zwoje, i eksperymentować (odcinać po kawałeczku lub w niektórych przypadkach po pół zwoja. Po pół zwoja, gdyż w większości przypadków drut jest przydziewany poprzez plastik na druga stronę cewki, aż do uzyskania najniższego SWR. Czasem nie trzeba dolutowywać, a odciąć od oryginalnej cewki kawałek uzwojenia i też odniesie podobny skutek nawet na tanich antenach i zadowolenie z zasięgu który na otwartej przestrzeni będzie w granicach ponad 40 km. Wiem co pisze ,bo zajmuje się czasem taką modernizacją i wszyscy są zadowoleni i potwierdzają moje spostrzeżenia. Czasem nie trzeba w ogóle ingerować w cewkę, wystarczy strojenie batem, a nawet czasem go i obciąć, bo fabrycznie nie zawsze są dobrane do pozostałych parametrów anteny. Przed takimi strojeniami należy dokładnie pomierzyć SWR na kanale 1, następnie na 20 i 40 i będziemy mieć orientacje, czy należy dodać ( wydłużyć) czy uciąć ( obniżyć lub obciąć )
Jeżeli na kanele 1 SWR jest za wysoki należy wydłużyć, jeżeli na 40 jest za wysoki a na 1 niski to należy antenę skrócić.
Witam wszystkich, jako raczej doświadczony krótkofalowiec i instalator systemów łączności chciałbym zapytać czy ktoś , przy strojeniu anteny sprawdził jej rezonans ?? SWR to nie wszystko, i długość kabla w aucie nie ma niemal znaczenia. W razie pytań jak i co proszę o PW. Postaram się jasno to wytłumaczyć.
Artur
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( CB Radio & Car Audio. ) CB w mobilu.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.