Fiat

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Fiat ) Kilka informacji o przepływomierzu



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum FIAT Forum Strona Główna -> ( Fiat ) Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Emiś

Junior admin


Dołączył: 18 Lut 2010
Posty: 7671
Skąd jesteś (miejscowość / region): Dolny Śląsk.(ok.Lubina|)
Posiadane auto: Citroen C5 Kombi 2.0 16v LPG,,Renault Scenic 2,016v Lpg BRC 2006
Piwa: 209/71
Wysłany: Sob 11 Lut 2012, 15:41
Temat postu:

Kilka informacji o przepływomierzu


SAMOCHÓD ZACZYNA PRACOWAĆ KIEPSKO - Wyczuwalny brak lub spadek mocy - Powolne wchodzenie silnika na obroty - Dziury w gazie - spadek prędkości maksymalnej i słabe rozpędzani. Jeśli zaobserwowaliśmy wymienione zjawiska - to zapewne żywot przepływomierza ma się ku końcowi. Jedną z najczęstszych przyczyn słabych osiągów auta sterowanym wtryskiem elektronicznym firmy Bosch są awarie przepływomierzy. Przepływomierz powietrza jest czujnikiem zainstalowanym na rurze doprowadzającej powietrze z filtra do turbiny. Współcześnie używane przepływomierze firmy Bosch są w istocie prawdziwymi stacjami pomiarowymi - potrafią mierzyć ciśnienie atmosferyczne, masę przepływającego do silnika powietrza i jego temperaturę. Ze względu na nietrwałą konstrukcję czujnika masy przepływającego powietrza z czasem wskazania zaczynają być mniejsze niż w istocie rzeczywisty przepływ. Ponieważ dawka paliwa zależy w znacznym stopniu od masy powietrza zassanej do silnika, komputer sterujący zmniejsza dawkowanie, sądząc, że silnik nie ma dostatecznej ilości powietrza dla spalenia pełnej dawki w danych obrotach. Ze względu na specyfikę pracy silnika zmniejszenie dawek w sporym nawet zakresie nie jest szkodliwe, ale silnik pracuje słabo - choć jego wolne obroty i rozruch są takie, jak przed awarią. Nieznacznie spada również zużycie paliwa.
CZUJNIK MASY POWIETRZA G70 - (Przepływomierz)
Jest to urządzenie, które przekształca informację o ilości zasysanego powietrza przez silnik na informację zrozumiałą dla komputera wtryskowego. Komputer potrzebuje tę informację aby skalkulować ilość paliwa wtryskiwanego do cylindrów i moment zapłonu tak aby proces spalania przebiegał prawidłowo. Przepływomierz jest zamocowany na drodze zasysanego powietrza, zaraz za filtrem. (Jest również produkowanych kilka typów przepływomierzy).
Obecnie używa się przepływomierzy z "gorącym drutem". Jest to rura z zamontowanym w środku małym czujnikiem.
Polega to na tym, że prosty obwód elektroniczny pilnuje stałej temperatury platynowego drucika który jest chłodzony przez opływające go powietrze. Temperatura drucika jest utrzymywana na poziomie około 120-130 stopni powyżej temperatury powietrza i jest mierzona przez termistor obok drucika. Przepływające powietrze powoduje szybsze tracenie ciepła przez drucik i elektronika zwiększenie natężenie prądu płynącego przez niego tak, aby skompensować ubytek temperatury. Napięcie, które zasila drucik jest jednocześnie napięciem wyjściowym dla komputera wtryskowego. Przepływomierz mierzy od razu masę powietrza. Im powietrze zimniejsze i gęstsze tym bardziej chłodzi drucik, im szybciej płynie tez bardziej chłodzi. Genialne. Przy gwałtownym dodaniu gazu następuje rozchwianie mostka elektronicznego i gwałtowny wzrost prądu, drucik się natychmiast nagrzewa i prąd maleje do wartości potrzebnej do utrzymania jego temperatury. Ten gwałtowny skok daje nam "przerzut" taki sam jak przy normalnym przepływomierzu i gaźniku i chwilowe wzbogacenie mieszanki.

Przepływomierz zawiera dodatkowy termistor, który mierzy temperaturę powietrza zasysanego, ale tym razem ta informacja jest potrzebna do skompensowania wpływu temperatury otoczenia na termistor mierzący temp. drucika. Najczęstszą przyczyną niedomagań tego przepływomierza jest zabrudzenie kanału pomiarowego. Silnik da się zapalić, ale nie ma mocy. Przepływomierz ten ma wiele zalet np. nie stawia oporu powietrzu i jest odporny na strzelenie gazu, ale niestety niską trwałość rzędu 60kkm, potem zmienia parametry i jeśli komputer nie potrafi tego skompensować to mamy do czynienia z utratą mocy silnika. Dlatego też większość silników z tym przepływomierzem ma moc wyższą po wyjeździe z fabryki niż deklarowaną, jest to moc na "zapas" tak, aby po utracie dalej mieścił się w normie.

Również w różnych opisach wspomniano, że awaria może się ujawnić na dwa sposoby:
elektroniczny i mechaniczny - jak to się objawia:

Awaria elektroniczna - czyli przepływomierz podaje złe parametry (falujące lub niewłaściwe) do komputera sterującego - ale może to być spowodowane różnymi czynnikami: wadliwą konstrukcją samego układu, (serie wadliwych przepływek) bardzo dużym zabrudzeniem filtra powietrza jak i samego czujnika przepływu (który jest nie rozbieralnym elementem - teoretycznie)

Awaria mechaniczna - czyli uległ całkowitemu uszkodzeniu element który odpowiedzialny jest za pomiar (termistor na płytce przepływomierza) rozgrzewa się do wysokich temperatur i przy zassaniu wody przez nieszczelny (zdeformowany lub źle założony) filtr powietrza,
termistor ulega trwałemu uszkodzeniu (pęknięciu) - wtedy przepływomierz nie podaje żadnych parametrów i zachowuje się jak by go nie było - stąd w niektórych modelach passatów pojawia się informacja o niesprawności silnika w postaci kontrolki CheckIn

Ponadto należy pamiętać o regularnej zmianie filtra powietrza - są to niewielkie wydatki, a naprawdę przedłużają życie przepływomierza. Nie są potrzebne żadne magiczne wkładki i stożki - przyśpieszają one tylko zużycie tego drogiego czujnika i nie zwiększają mocy (a może jednak? Przeprowadzimy wkrótce dokładny test...), gdyż niezależnie od rodzaju filtra turbina ładuje do tej samej wartości ciśnienia - jeżeli filtr będzie bardzo brudny to co najwyżej ciśnienie to zostanie uzyskane nieco później i przy większym wysiłku turbiny.

Ceny przepływomierzy oscylują od kilku set złotych do kilku tysięcy - Na początku problemów z przepływomierzami - trzeba było zapłacić dość słono - w miarę dostrzegania wciąż narastających problemów z wadliwymi urządzeniami - nasiliły się również skargi do producentów - w wyniku czego ceny urządzeń które do końca są niezawodne - zmalały do kwot w przybliżeniu około 200-600 zł. Jednak aby otrzymać gwarancję roczną na wymienione urządzenie musi być wymienione przez autoryzowany serwis, co kosztuje nas od 50zl.
_________________
Nie znam się,kobietą jestem ...Wink

(zpa 1256585)
Powrót do góry
mayexample

Czytelnik



Dołączył: 24 Lip 2015
Posty: 2
Skąd jesteś (miejscowość / region): region
Posiadane auto: model
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 24 Lip 2015, 08:47
Temat postu:

Re: ( Fiat ) Kilka informacji o przepływomierzu


It is very interesting too. It provides the knowledge that soon were very modern.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum FIAT Forum Strona Główna -> ( Fiat ) Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1





 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat ) Dyskusje ogólne


FiatTipo

46 900

2021r.

72 000 km

mazowieckie

Fiat500L

31 900

2015r.

146 000 km

mazowieckie

FiatDoblo

21 900

2010r.

290 000 km

mazowieckie

Fiat500x

55 900

2017r.

99 000 km

kujawsko-pomorskie

FiatBravo

13 900

2009r.

230 000 km

śląskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Mały Fan Klub    Seicento Fanklub    Barchetta Club Polska   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System