Problem wyglada tak. Fiat bravo 1.6 16v rocznik 1999 zakupiony we wrzesniu. Pierwsze problemy z przegrzaniem wystapily wlasnie wrzesien-pazdziernik.
Po kolei.
a) silnik bardzo szybko okolo 5 minut osiaga temperature 90C (srodek skali) czy to normalne?
b) dosyc czesto nawet w zime, zalaczał sie wiatrak na chlodnicy.
c) po wlaczeniu klimatyzacji, silnik sie przegrzewa, za pierwszym razem z braku doswiadczenia w spogladaniu na temperature, nawet sie zagotowal.
d) w chwili obecnej, silnik w trasie ma temperature ponizej polowy skali, ale jak tylko stane i postoje 5-10 minut, temperatura regularnie rosnie ponad polowe dazac do samej gory. Wiatrak przestal sie wlaczac.
I teraz takie pytania. Czy to normalne ze silnik tak szybko sie nagrzewa i ze nagrzewa sie do tego stopnia zima, ze potrzebne jest wlaczenie wiatraka na chlodnicy ?
Dlaczego przegrzewal sie po wlaczeniu klimatyzacji ?
Co moze byc powodem niezalaczania wiatraka na chlodnicy?
co do samego nagrzewania w 5 minut - w minutach nigdy nie liczyłem ale u mnie po przejechaniu ok 4 km samochód jest juz rozgrzany i to jest normalne!!! w zime trzeba z kilometr więcej!!
skoro podczas jazdy temperatura spada a na postoju rośnie wszystko wskazuje na termostat - to on odpowiada za równomierne utrzymanie temperatury na tym samym poziomie (ja własnie wymieniałem swój ale miałem z nim troche inny problem)
co do klimy - po jej włączeniu silnik dostaje dodatkowe obciążenie dlatego szybciej będzie się nagrzewał
co do wiatraka czujnik albo sam wiatrak, sam wiatrak możesz sprawdzić podłączając go na krótko a czujnik możesz sprawdzić jadąc na diagnostyke silnika ale to dodatkowy koszt
moim zdaniem bez wątpienia do wymiany masz termostat, co do wiatraka tego nie można jednoznacznie określić
ok dzieki za odpowiedz, termostat ... jesli to termostat to chlodnica bylaby ciepla czy zimna ? czy nie ma takiej zaleznosci ? bo jest ciepla
co do klimy i obciazenia silnika, to to troche starszy problem, no ale nadal nie rozwiazany...
tak, klimatyzacja obciaza troche bardziej silnik, ale chyba nie az do tego stopnia ze gejzer robi sie z plynu chlodniczego , co moze byc zepsute ze samochod sie przegrzewa przy wlaczeniu klimatyzacji...?
kiedy samochod sie zagotowal, bylem u u mechanika , zerknal, nie zobaczyl nic nie tak... elektryk tez stwierdzil ze wszystko chodzi jak powinoo.... no a samochod dalej sie przegrzewa na klimatyzacji....
co do klimy to też się na tym za bardzo nie znam więc nie bede Ci jakiegoś kitu wciskał,
a co do chłodnicy no to może być ciepła - chodzi o to że termostat może się nie do końca otwierać tak jak powinien i silnik może się przegrzewać
może być też układ zapowietrzony - wtedy też będzie się przegrzewał
wcześniej mówiłeś że silnik w trasie ma temperature ponizej polowy skali - to by znowu wskazywało że termostat jest za bardzo otwarty bo płyn ma zbyt niską temperature
ale zagadka??
ale napewno coś jest nie tak z termostatem - temperatura nie ma prawa tak sobie skakać podczas jazdy czy postoju, a co do klimy no to może ktoś inny sie wypowie
no wlasnie zagadka, a mechanik mowi ze to nie termostat cholera wie...
w trasie chyba temperatura moze spasc bo jest naturalny chlodzenie silnika, tak mi sie wydaje, ewentualnie wiec termostat nie otwieralby duzego obiegu i dlatego sie grzeje...
trzy.. zauwazylem ze ubylo plynu chlodniczego, byl prawie caly baniaczek ,obecnie jest okolo 1/4 ... moze plyn stoi w ukladzie - termostat sie zacial przez co nie ma obiegu i caly plyn nawet nie dostaje sie do chlodnicy w celu obnizenia jego temperatury ? nie wiem,zgaduje bo zielony raczej jestem w temacie mechaniki.
Dołączył: 12 Kwi 2007 Posty: 127 Skąd jesteś (miejscowość / region): Gorzów Wielkopolski Posiadane auto: VW Golf III 1.6 + LPG 1994r., Fiat Uno fire 1.0 1998r., Fiat 126elx 1994r. - maluszek po wypadku, poszedł na kasację
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 02 Lut 2008, 20:26
Temat postu:
re
kolega trochę żle napisał. Termostat jest dobry. To normalne że samochód podczas jazdy ma mniejszą temperaturę a gdy się stoi na światłach lub w korku to temperatura rośnie. Dzieje się dla tego że podczas jazdy wiatr wpadający przez gril chłodzi płyn znajdujący się w chłodnicy. Podczas postoju silnik nie ma chłodzenia powietrzem i przy 92 stopniach C. włącza się wiatrak, przy 98 stopniach C wiatrak kręci się szybciej a przy 102 stopniach załancza się wiatrak na trzeci stopień najszybszy. Wydaje mi się że w twoim aucie jest wszystko wporządku. Jeżeli jednak zapala ci się kontrolka informująca o jakimś błędzie chłodzenia lub przegrzewaniu się silnika to sprawdz czy masz wystarczająco dużo płynu w zbiorniczku wyrównawczym (płynu chłodzącego). Dobrze by było odpowiednio odpowietrzyć układ chłodzenia. Przekręć korek na temperaturę (na czerwone pole) tak jak byś chciał żeby było ciepło w samochodzie (ale nie włanczaj nawiewu, tylko temperaturę). Chodzi o to żeby otworzyć termostat i udrożnić całkowity obieg łynu chłodzącego. Następnie odpal samochód i na wolnych obrotach poczekaj do momentu kiedy silnik osiągnie temperaturę 92 stopni i załączy się wiatrak (jakieś 5 - 10 minut). poczekaj aż się wyłączy wiatrak i zgaś silnik. Następnie sprawdz poziom płynu chłodzącego i ewentualnie dolej go.
Spróbuj zrobić to co opisał mój przedmówca.
Według mnie możliwe przyczyny:
1. Termostat do wymiany
2. Cieknie z nagrzewnicy - zobacz czy pod wycieraczkami masz sucho i wsadź rękę z boku pod popielniczkę sprawdzając czy jest tam sucho
3. Zapowietrzony układ chłodzenia - odpowietrzyć wymieniając od razu płyn chłodniczy
Ja bym zwrócił uwagę na te 3 rzeczy.
ok, odpowietrze i naleje plyn. Obecnie problemem jest tez nie dzialajacy wiatrak (podobno sprawa elektryczna bo mechanik okreslil ze wszystko sprawne)
a moze ktos podpowie cos jesli chodzi o klimatyzacje ... dlaczego przegrzewa sie silnik na klimie? wiatraki chodzily a temperatura rosla do tego stopnia ze raz sie zagotowal.
... Przekręć korek na temperaturę (na czerwone pole) tak jak byś chciał żeby było ciepło w samochodzie (ale nie włanczaj nawiewu, tylko temperaturę). Chodzi o to żeby otworzyć termostat i udrożnić całkowity obieg łynu chłodzącego. Następnie odpal samochód i na wolnych obrotach poczekaj do momentu kiedy silnik osiągnie temperaturę 92 stopni i załączy się wiatrak (jakieś 5 - 10 minut). poczekaj aż się wyłączy wiatrak i zgaś silnik. Następnie sprawdz poziom płynu chłodzącego i ewentualnie dolej go.
Ja obecnie też mam prawdopodobnie termostat do wymiany. Próbowałem z resetem kompa i wyglądało to tak:
-odłączyłem minusowa klemę na ok 10 min
-podłączyłem z powrotem na swoje miejsce
-Pokrętło temperatury na max, nawiew na zero.
-Odpaliłem żeby chodził na wolnych obrotach
-po 15 minutach wskaźnik temp osiągnął połowę
-10 minut później zaczął sie podnosić dalej w górę
-zaraz przed czerwoną skalą załączył się wiatrak i zbił temperaturę do jednej kreski ponad połowę i się wyłączył.
-wyłączyłem silnik
-całość zajęła pół godziny i diagnoza jest taka że chyba ten termostat mi padł, tak jak autorowi tematu.
Na dworze była temp 8 stopni.
Mogę podpowiedzieć że jak ktoś ma problem z termostatem i w korku temp wzrasta ponad połowę, odkręćcie pokrętło temp na max i nawiew na max. Ciepło jest wtedy zabierane z silnika i mi to pomaga. Temp wtedy spada, ale trzeba to zrobić jak tylko wskaźnik ledwo przekroczy połowę.
Czy Wy też uważacie że to termostat? W sumie pisałem już o tym w różnych postach i jestem pewny niemal na 100% także w przyszłym tygodniu jadę chyba na wymianę.
no ja postalem na wolnych obrotach...temperatura doszla do polowy, pozniej zaczala ja przekraczac delikatnie, wiem , ze w tym momencie zawsze zalaczal sie wiatrak, tym razem jednak nic takiego sie nie dzieje. plyn chlodniczy jest , chlodnica goraca, wszystkie rury dochodzace do chlodnicy rowniez cieple...
czyli jesli takie podnoszenie sie temperatury to normalna rzecz w kazdym samochodzie ( myslalem ze temperatura ,szczegolnie w zimie, nie powinna na wolnych obrotach przekraczac polowy), to chyba jadnak poszedl wiatrak albo jakis czujnik.....
Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 163 Skąd jesteś (miejscowość / region): Okolice Wielunia (Łódzkie) Posiadane auto: Fiat Bravo 1.4 12v 97r.Rover 400 1.4 75 km.
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 03 Lut 2008, 18:24
Temat postu:
Re: ( Fiat Bravo ) Przegrzewanie się silnika
Jak wam sie robią dwie rury ciepłe(od uruchomienia silnika zimnego)od razu od płynu chłodzącego dolna i górna to termostat do wymiany bo nie trzyma.W sumie w termostacie wystarczy lekka szczelina i będzie puszczać płyn w obieg od razu a tak nie powinno być.Nie wiem dokładnie w jakiej temperaturze otwiera się termostat.Wiatrak w 90 stopniach coś koło tego powinien sie włączyć.Pozdrawiam
eh na ja nic nie wiem... jutro podjade chyba do elektryka zeby sprawdzil czemu wiatrak nie chodzi kiedy powinien, chyba na to termostat nie ma wplywu ? ;>
eh na ja nic nie wiem... jutro podjade chyba do elektryka zeby sprawdzil czemu wiatrak nie chodzi kiedy powinien, chyba na to termostat nie ma wplywu ? ;>
Oczywiście że ma! Chcesz to jedź do elektryka ale nie daj się naciągnąć. To właśnie termostat odpowiada za moment włączenia się tego wiatraka. Mam ten sam problem i postanowiłem już że w poniedziałek poszukam po sklepach a w tygodniu podjadę na warsztat. Kompletny termostat kosztuje coś koło 150zł. Chcesz zaczekać to wstrzymaj się w tym tygodniu. Ja u siebie zmienię i powiem Ci czy to było to, ale jestem pewien na 99%.
Moja nie mogła sie nagrzać cały czas maksymalnie do 3 kreski i włączała sie kontrolka. Kupiłem nowy termostat i odrazy płyn i zapłąciłem dokładnie 114zl wymiana zajęła mi ok 20 min nie wiem jak w 1.6. Termostat kupiłem w sklepie fiata varnet czy coś takiego podobno bardzo dobry. _________________ New Bravo 1.4 t-jet 150 KM Sport
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Fiat Bravo ) Silnik iskrowy-układ zapłonowy-układ zasilania-układ napędowy i wydechowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.